Elektronicawinkel terecht beboet

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksCollege van Beroep voor het bedrijfsleven > Nieuws > Elektronicawinkel terecht beboet
Den Haag, 08 juli 2015

De Consumentenautoriteit* legde in 2010 aan een winkelketen in elektrische huishoudelijke apparaten en consumentenelektronica een boete van € 90.000,- op vanwege oneerlijke handelspraktijken. De rechtbank liet die boete in beroep in stand. Daartegen kwam de winkelketen in hoger beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

Het CBb oordeelt dat de winkelketen zich inderdaad van oneerlijke handelspraktijken bediende, door consumenten voor te spiegelen dat zij na het verstrijken van de fabrieksgarantietermijn altijd reparatiekosten moesten betalen voor een defect product.
Dat is misleidend, want uit het Burgerlijk Wetboek kan voortvloeien dat de koper wel recht heeft op kosteloos herstel of vervanging van een defect product. Ook het CBb laat de boete in stand.

*Inmiddels opgegaan in de Autoriteit Consument & Markt.
 
Deze uitspraak is definitief, het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is de eindrechter in deze zaak.
De volledige uitspraak is via onderstaande link te raadplegen. Bij verschil tussen dit persbericht en de volledige uitspraak is laatstgenoemde beslissend.
 
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
Celeste de Wit, afdeling persvoorlichting, tel. 070 381 3934 of 070 381 3910.
 

Uitspraken

Meest gelezen berichten