Veroordeling voor roekeloosheid bij veroorzaken verkeersongeval Ittervoort definitief

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksHoge Raad der Nederlanden > Nieuws > Veroordeling voor roekeloosheid bij veroorzaken verkeersongeval Ittervoort definitief
Den Haag, 27 september 2017

De veroordeling van een, inmiddels 29-jarige, man voor roekeloosheid bij het veroorzaken van een verkeersongeval bij Ittervoort is definitief. Dat heeft de Hoge Raad beslist.

De man veroorzaakte in de nacht van 30 april 2012 als bestuurder van een auto een verkeersongeval op de A2 net buiten de bebouwde kom van Ittervoort. Bij het ongeval waren drie personenauto’s betrokken. Een aantal mensen raakte (zwaar)gewond. Het Gerechtshof in Den Bosch veroordeelde de man voor het roekeloos veroorzaken van een verkeersongeval. Roekeloosheid is de zwaarste vorm van schuld. Hij kreeg een geldboete van € 10.000, een taakstraf van 120 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van 24 maanden opgelegd.

Tegen deze veroordeling stelde de verdachte cassatie in. Volgens de verdachte heeft het hof ten onrechte geoordeeld dat sprake is van roekeloosheid en heeft het hof dit onvoldoende gemotiveerd.

De Hoge Raad stelt zware eisen aan het bewijs voor roekeloosheid in het verkeer. Van roekeloosheid is dan ook slechts in uitzonderlijke gevallen sprake. Om tot het oordeel te komen dat in een concreet geval sprake is van roekeloosheid moet sprake zijn van een buitengewoon onvoorzichtige gedraging van de verdachte waardoor een zeer ernstig gevaar is ontstaan. De verdachte moet zich daarvan ook bewust zijn geweest.

Volgens de Hoge Raad heeft het hof toereikend onderbouwd dat het om zo’n uitzonderlijk geval gaat waarin de kwalificatie van roekeloosheid op zijn plaats is. Het hof heeft gekeken naar het geheel aan gevaarlijke gedragingen van de verdachte. Deze gedragingen bestonden er kort gezegd uit dat verdachte doelbewust ’s nachts, in verband met een verkeersruzie en met het doel verhaal te halen, zijn auto plotseling op een onverlichte snelweg, waar 120 km/uur mocht worden gereden, tot stilstand heeft gebracht. Hierdoor moest de achter de verdachte rijdende auto gedwongen stoppen. Een derde achteropkomende auto kon de stilstaande auto’s niet meer ontwijken met de botsing tot gevolg. De verdachte was zich ook bewust van de risico’s van zijn gedragingen.

Uitspraken

Meest gelezen berichten