Veelgestelde vragen

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksUw Situatie > Consumentenzaken > Veelgestelde vragen

Heeft u als consument een conflict met een leverancier over een product? Of gaat uw zaak over een consumentenkrediet (lening) van een bank of instelling? U kunt naar de kantonrechter. Is er haast bij, dan kunt u een spoedprocedure starten. De procedures vallen onder het consumentenrecht (burgerlijk recht/civiel recht).

Veelgestelde vragen

 Algemeen

>Alles uitklappen

Vraag en antwoord

Kan ik een spoedprocedure voeren zonder de uitgebreide procedure? 

Ja. Als u een spoedprocedure (kort geding) start, is het niet verplicht daarna ook de uitgebreide procedure te voeren.

Wat kost een procedure bij de civiele rechter?

U betaalt als eiser de kosten voor de deurwaarder. Ook betaalt u de kosten voor de rechter: de griffierechten

Hoelang duurt een uitgebreide procedure?

Een uitgebreide procedure duurt minimaal 3 maanden en vaak langer dan 6 maanden, afhankelijk van het verloop van uw zaak.

Juridisch advies

Wilt u persoonlijk advies over uw situatie? Hulp bij het opstellen van de stukken of bijstand tijdens de zitting? Een advocaat is alleen bij een procedure voor de civiele rechter verplicht. Bij een kantonprocedure is dit niet verplicht, maar het kan wel verstandig zijn een advocaat of andere juridisch adviseur in te schakelen.


Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum