Waar gaat uw zaak over?

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksUw Situatie > Onderwerpen > Consumentenzaken

Heeft u als consument een conflict met een leverancier over een product? U kunt naar de kantonrechter. Gaat uw zaak over een lening van een bank of instelling? Afhankelijk van de hoogte van het bedrag gaat u naar de kantonrechter of de civiele rechter. Is er haast bij, dan kunt u een spoedprocedure starten.

De procedures vallen onder het burgerlijk recht (civiel recht).

Waar gaat uw zaak over?

Wat is een consument?

Een consument is iemand die handelt met een privédoel. Bijvoorbeeld iemand die van een (winkel-)bedrijf een kast of een computer koopt die niet bedoeld is voor bedrijfs- of beroepsmatig gebruik. Of iemand die geld leent van een bank of een andere instelling.

 

 

Product niet naar verwachting

Deugt er iets niet aan uw aankoop? Is het product al kapot ruim voordat u dat verwachtte? Of heeft u een product kapot of beschadigd bezorgd of geleverd gekregen? Voor uw recht op vergoeding van zo’n gebrekkig product maakt het niet uit of het gebrek veroorzaakt is door de bezorger, de winkelier/leverancier of de fabriek. Het maakt ook niet uit of u de afspraken met uw leverancier schriftelijk of mondeling heeft gemaakt.

Als de leverancier u geen vervangend product wil of kan geven of u geen compensatie biedt, kunt u een uitgebreide procedure of spoedprocedure starten bij de kantonrechter.

 

Consumentenkoop

Het belangrijkste aspect van een consumentenkoop is dat een product te allen tijde moet voldoen aan de verwachtingen van de koper. In alle redelijkheid. Een product dat niet aan die verwachtingen voldoet, is een gebrekkig product. De algemene voorwaarden van de verkoper hebben daar geen invloed op.

 

Voorbeeld

Een nieuwe wasmachine mag bij normaal gebruik niet al na een jaar kapotgaan. Ook als de (fabrieks-)garantietermijn van een jaar is verstreken, mag de koper die verwachting hebben. In zo’n geval mag de koper eisen dat hij een nieuwe wasmachine of een schadevergoeding krijgt. Het hangt af van de omstandigheden wat er in dat geval redelijk is.

 

Particulier koopt van particulier

Koopt u als particulier een (tweedehands) product van een andere particulier? Uw zaak valt niet onder consumentenkoop. U kunt wel een procedure starten als u dat wilt. Bijvoorbeeld als u wel heeft betaald, maar uw aankoop niet heeft ontvangen. Gaat het om een bedrag niet hoger dan € 25.000, dan gaat u naar de kantonrechter. Boven de € 25.000 gaat u naar de civiele rechter.

 

 

Lening

Heeft u een lening bij de bank, maar uw rente niet betaald? Als de bank wil dat u uw lening in één keer terugbetaalt en u bent het daar niet mee eens, dan kunt u een procedure starten bij de rechter.

 

Minder dan € 40.000

Gaat het om een bedrag van minder dan € 40.000? Dan kunt u een consumentenzaak bij de kantonrechter starten. U heeft 3 mogelijkheden:

€ 40.000 of meer

Gaat het om een bedrag van € 40.000 of meer? Dan kunt u een consumentenzaak bij de civiele rechter starten. U heeft 2 mogelijkheden:

 

 

Spoed

Wilt u een snelle beslissing van de rechter? U kunt mogelijk een kort geding aanspannen. Dat kan alleen als u een spoedeisend belang heeft, waardoor u de uitspraak in een uitgebreide (bodem)procedure niet kunt afwachten.

 

 

Vraag en antwoord

Kan ik een spoedprocedure voeren zonder de uitgebreide procedure?

Ja. Als u een spoedprocedure (kort geding) start, is het niet verplicht daarna ook de uitgebreide procedure te voeren.

Wat kost een procedure bij de civiele rechter?

U betaalt als eiser de kosten voor de deurwaarder. Ook betaalt u de kosten voor de rechter: de griffierechten.

Hoelang duurt een uitgebreide procedure?

Minimaal 3 maanden. Vaak meer dan 6 maanden, afhankelijk van het verloop van uw zaak.

 

 

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum