Faillissement

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksSchulden > Faillissement > Faillissement

Wilt u faillissement aanvragen voor uzelf, uw bedrijf of voor uw schuldenaar? Dan kunt u een procedure starten.

De procedure bij de rechtbank valt onder het burgerlijk recht (civiel recht). Uw eigen faillissement, of dat van uw bedrijf, kunt u aanvragen zonder advocaat. Vraagt u het faillissement aan van een ander, dan bent u verplicht om een advocaat in te schakelen.

Faillissement

 Algemeen

>Alles uitklappen
  • Het belangrijkste verschil tussen het faillissement en de Wsnp is dat de Wsnp ertoe kan leiden dat de schuldenaar een schone lei krijgt. Hiervoor moet de schuldenaar voldoen aan de verplichtingen en regels die gelden in de Wsnp. De schone lei houdt in dat de schuldeisers niet meer kunnen aankloppen bij de schuldenaar: de vorderingen die onder de werking van de Wsnp vallen, zijn na het verkrijgen van de schone lei niet meer afdwingbaar. Na een faillissement zijn alle schulden daarentegen wel nog afdwingbaar. De schuldenaar moet nog steeds betalen. Dat is alleen anders als het faillissement eindigt met een akkoord.

  • U vult het formulier ‘Eigen aangifte faillietverklaring’ in en stuurt dit met de gevraagde bijlagen naar de rechtbank.

  • U hoeft geen kosten voor de rechter, griffierechten, te betalen als u uw eigen faillissement, of dat van uw bedrijf aanvraagt. U betaalt wel griffierechten als u het faillissement van een ander aanvraagt. Daarnaast betaalt u de kosten van uw advocaat.

  • De procedure kan binnen 2 tot 3 maanden zijn afgerond.

  • Een schuldeiser (crediteur) is een persoon of onderneming die geld of een prestatie tegoed heeft van een andere persoon of onderneming.

  • Een schuldenaar (debiteur) is een persoon of onderneming die geld of een prestatie verschuldigd is aan een andere persoon of onderneming.

  • De curator probeert zo veel mogelijk opbrengsten te verkrijgen voor de schuldeisers. Hij maakt een overzicht van het vermogen van de schuldenaar, de vorderingen van de schuldeisers en de volgorde van uitbetaling na verkoop van de bezittingen van de schuldenaar.

  • Een faillissement eindigt als de werkzaamheden van de curator ten einde zijn gekomen. Het is afhankelijk van de boedel op welke wijze een faillissement formeel wordt afgewikkeld. Daarnaast kan een faillissement eindigen door een akkoord dat door de schuldenaar wordt aangeboden.

  • Dat is een bijeenkomst waarvoor de curator alle schuldeisers uitnodigt. Tijdens deze vergadering wordt een definitieve lijst gemaakt met alle erkende vorderingen en de volgorde van betaling.

  • Ja, de curator kan dat aan de rechtbank vragen als er zo weinig bezittingen zijn dat geen uitkering aan de schuldeisers kan worden gedaan.

 Vragen schuldenaars

>Alles uitklappen

 Vragen schuldeisers

>Alles uitklappen
  • Failliet

    Op het moment dat een faillissement is uitgesproken:

    • wordt dit gepubliceerd in het Centraal Insolventieregister. Hierin staat per wanneer het faillissement is uitgesproken en wie benoemd is tot curator.
    • schrijft de curator de schuldeisers aan, voor zover deze bekend zijn.

    Failliet geweest

    De gegevens in het Centraal Insolventieregister zijn tot 6 maanden na beëindiging van het faillissement te raadplegen. Met een akte non-failliet kunt u beoordelen of een persoon of onderneming failliet is geweest in de afgelopen 5 jaar én de insolventie langer dan 6 maanden geleden is beëindigd. Een akte non-failliet vraagt u aan bij de rechtbank.

  • Een ingediend verzoek tot faillietverklaring is geen openbare informatie. Het is dus niet mogelijk om te achterhalen of er een faillissement is aangevraagd.

  • Het is niet verplicht om samen met andere schuldeisers een faillissement van een schuldenaar aan te vragen. De wet vereist dit niet. De wet vereist wel dat de schuldenaar, van wie het faillissement wordt aangevraagd, meerdere schuldeisers onbetaald laat. Laat u hierover adviseren door uw advocaat.

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum