Digitaal procederen via Mijn Rechtspraak

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksVoor advocaten en juristen > Modernisering Rechtspraak (KEI) > Digitaal procederen via Mijn Rechtspraak

Digitaal procederen stap voor stap

Via Mijn Rechtspraak krijgt u toegang tot het beveiligde webportaal van de Rechtspraak. Hier kunt u een nieuwe zaak starten, verweer voeren, communiceren met de rechtbank en de uitspraak bekijken.

Modernisering per rechtsgebied

   

 Procedurestappen

>Alles uitklappen
  • Als advocaat logt u in op Mijn Rechtspraak met uw advocatenpas. Het is belangrijk dat uw BAR-gegevens volledig en actueel zijn ingevuld. U kunt dit controleren via Mijn Orde bij Contactgegevens. Het e-mailadres in deze gegevens heeft Mijn Rechtspraak nodig om u een bevestiging te sturen dat de zaak is ingediend.

    U kunt ook collega’s of medewerkers machtigen om taken namens u uit te voeren.

    Particulieren en organisaties loggen in met DigiD en eHerkenning.

    Lees meer over inloggen en machtigen


    Aansluitpunt

    Advocaten- en deurwaarderskantoren met een groot aantal zaken kunnen hun eigen administratiesysteem direct aansluiten op het rechtspraaksysteem. Zo kunt u automatisch gegevens uitwisselen met de Rechtspraak.

    Lees meer over Aansluitpunt Rechtspraak

  • U maakt een procesinleiding in een nieuwe civiele zaak, of een beroepschrift of verzoekschrift in een nieuwe bestuursrechtelijke zaak door in Mijn Rechtspraak een digitaal formulier in te vullen. Heeft u alle stappen in het formulier afgerond, dan kunt u met een druk op de knop uw zaak indienen. De gegevens die u invult op een pagina blijven automatisch 24 uur bewaard.

    Bekijk de veelgestelde vragen over een procedure starten in een:


    Stukken meesturen

    De gronden van uw zaak kunt u invullen op het formulier, maar u kunt ze ook als bijlage met het formulier meesturen. Bewijsstukken en andere informatie kunt u ook apart meesturen. U uploadt deze bijlagen in pdf-formaat, bij voorkeur in pdf/a.

    Bekijk de veelgestelde vragen over documenten indienen

    Griffierecht

    Een toevoeging of toevoegingsaanvraag stuurt u digitaal met het formulier mee. Het griffierecht wordt verrekend via uw rekening-courant. Ook kunt u betalen via iDeal of met een nota.

    Bekijk de veelgestelde vragen over griffierecht

  • Voor de verwerende partij kunt u zich in de procedure melden via Mijn Rechtspraak. U kunt hier verweer indienen, stukken toevoegen en eventueel het griffierecht betalen. Ook kunt u berichten sturen naar het gerecht, de zaak volgen en verhinderdata doorgeven.

  • Ontvangstbevestiging

    Nadat u een procesinleiding, beroepschrift, verzoekschrift of verweer heeft ingediend, vindt u na enige tijd een ontvangstbevestiging in het digitaal dossier. U kunt de ontvangstbevestiging als bewijs downloaden en printen.

    Notificatie

    Van elke wijziging in het dossier krijgt u per e-mail een melding. Bijvoorbeeld als u of de andere partij een stuk heeft geüpload, of als de rechtbank een bericht heeft verstuurd. De Rechtspraak gebruikt hiervoor het adres dat u bij het indienen van de zaak heeft ingevuld. Dit e-mailbericht bevat geen persoonsgegevens, omdat het over een onbeveiligde lijn verstuurd wordt.

    Bekijk de veelgestelde vragen over ontvangstbevestiging en notificaties

  • In het digitaal dossier vindt u alle zaakgegevens, zoals de betrokken partijen en rechter. Ook alle verstuurde stukken en berichten zijn vrijwel direct zichtbaar. Daarnaast ziet u een duidelijk overzicht van openstaande taken en ontvangen berichten. Bijvoorbeeld een verzoek van de rechtbank om verhinderdata door te geven of een uitstelverzoek van de andere partij.

    Archief

    Het digitaal dossier van een zaak is nog 6 maanden na de uitspraak zichtbaar in Mijn Rechtspraak. Bij hoger beroep kunt u het dossier inzien tot 6 maanden na het einde van de zaak in hoger beroep.

    Bekijk de veelgestelde vragen over het digitaal dossier

  • In beginsel is het niet mogelijk om vlak voor of tijdens de zitting aanvullende stukken in te dienen. In de civiele vorderingsprocedure is de uiterste datum om aanvullende stukken in te dienen 10 dagen voor de mondelinge behandeling. Mocht u toch vlak voor de zitting nog stukken willen indienen, dan kunt u die stukken indienen via Mijn Rechtspraak. De rechter beslist of die stukken deel uit zullen maken van het procesdossier of niet. De griffie scant deze stukken na de zitting in en voegt ze toe aan het dossier.

    Digitale zittingszaal

    De gerechten richten de zittingszalen geleidelijk in als digitale zittingszalen. Als u tijdens de zitting toegang wilt tot de digitale stukken, raden wij u aan een laptop mee te nemen. Download de dossierstukken voor de zitting op uw laptop. Dan bent u niet afhankelijk van een internetverbinding en weet u zeker dat u tijdens de zitting bij uw stukken kunt.

  • ​De uitspraak komt in het digitaal dossier. Deze is direct zichtbaar voor alle partijen.

    Ondertekening

    Voor inwerkingtreding van de wet is de uitspraak een digitaal afschrift van een met de hand ondertekende uitspraak. Na inwerkingtreding van de wet is de uitspraak digitaal ondertekend. Zo kunt u verifiëren welke rechter de uitspraak heeft gedaan. Ook kunt u de echtheid van de uitspraak controleren.

 

Digitaal procederen via Mijn Rechtspraak

Deze film geeft een indruk van de wijze waarop digitaal procederen via Mijn Rechtspraak werkt.

 

Indienen procesinleiding via Mijn Rechtspraak

Deze film geeft een indruk van de wijze waarop het indienen van een procesinleiding via Mijn Rechtspraak werkt.

 
 

Verbeteringen

Als gebruiker van Mijn Rechtspraak heeft u waardevolle kennis voor de verbetering van onze digitale systemen. Uw vragen, opmerkingen en tips kunt u doorgeven aan het Rechtspraak Servicecentrum.


Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via
Stel uw vraag via

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 20.00 uur.

Veelgestelde vragen aan het Rechtspraak Servicecentrum