Tijdelijke regeling ter uitvoering van artikel 1.1.16 resp. artikel 1.1.24 van het Procesreglement verzoekschriftprocedures familiezaken gerechtshoven (d.d. januari 2019 (versie 9) resp. september 2019 (versie 10)) in verband met het Corona virus (Tijdelijke regeling F&J hoven)
Het Procesreglement verzoekschriftprocedures familiezaken gerechtshoven (hierna: het Procesreglement) bevat regels voor de werkwijze en werkprocessen van de verschillende hoven in verzoekschriftprocedures in familie- en jeugdzaken. Artikel 1.1.16 resp. artikel 1.1.24 bevat de mogelijkheid om indien de omstandigheden van het geval daartoe aanleiding geven van het Procesreglement af te wijken.
De beperkte zittingscapaciteit van de gerechten als gevolg van de maatregelen in verband met het Corona virus maakt het noodzakelijk om van een aantal regels van het Procesreglement af te wijken. De onderhavige regeling voorziet hierin. De overige regels van het Procesreglement blijven onverkort van kracht.
De onderhavige versie van de Tijdelijke regeling is aangepast aan de feitelijke situatie, waarbij de mondelinge behandeling van zaken deels fysiek, deels online en deels telefonisch plaats vindt. Dit brengt met zich dat de regeling aanzienlijk kan worden vereenvoudigd, doordat een categorisering van zaken niet langer noodzakelijk is. Deze bepalingen zijn in deze versie dan ook geschrapt. Wel blijft het gelet op de geldende Coronamaatregelen noodzakelijk om – aanvullende – criteria in de regeling op te nemen aan de hand waarvan kan worden bepaald of een mondelinge behandeling fysiek, online of telefonisch zal plaatsvinden. Deze criteria zijn opgenomen in artikel 1. Nu in alle zaken waarin dit aangewezen is, een mondelinge behandeling kan plaatsvinden (fysiek, online of telefonisch) zijn in deze versie van de Tijdelijke regeling ook de bepalingen met betrekking tot (afwijkende) termijnen geschrapt. Hiervoor gelden de gewone regels van het Procesreglement weer.
Ten behoeve van de leesbaarheid wordt de Tijdelijke regeling van 26 juni 2020 ingetrokken.