Laden...

Digitaal procederen sociale zekerheid

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksReglementen procedures en formulieren > Bestuursrecht > Digitaal procederen sociale zekerheid

Bij de rechtbank Overijssel kunt u sinds 16 juni 2025 digitaal procederen tegen besluiten van de gemeente, het UWV, het CIZ en de DUO over uitkeringen en toeslagen.

Voordelen digitaal procederen

  • Eenvoudig stukken (documenten) in pdf-formaat uploaden en downloaden.
  • Digitale ontvangstbevestiging na elk (nieuw) ingediend stuk.
  • Tijd- en plaatsonafhankelijk inzicht in uw dossiers.
  • U ontvangt per e-mail een kennisgeving als de rechtbank een of meer stukken heeft toegevoegd aan het dossier.

Direct indienen beroep

Als advocaat logt u in met uw advocatenpas of -app. Inloggen Mijn Rechtspraak

Vertegenwoordigt u niet als advocaat, maar als gemachtigde iemand in (hoger) beroep? U logt in met eHerkenning met minimaal betrouwbaarheidsniveau 3.

Let op: kijk als burger op de pagina Digitaal beroep sociale zekerheid via Mijn Rechtspraak.

 

In deze zaken kunt u niet Veilig Mailen

Uw beroepschrift, verweerschrift, verzoekschrift, aanvullende stukken en andere communicatie verstuurt u via Mijn Rechtspraak.

 

Digitaal procederen sociale zekerheid bestaat uit de volgende stappen:

>Alles uitklappen

  • U begint met het maken van een beroepschrift en slaat dat op in pdf/a-formaat. Zet in uw beroepschrift:

    • uw naam en adres
    • waarom u het niet eens bent met de afwijzing van uw bezwaar door de gemeente, het UWV, het CIZ of de DUO
    • wat de beslissing volgens u moet zijn
    • de datum
    • uw handtekening

    • als advocaat met uw advocatenpas;
    • als gemachtigde met eHerkenning (betrouwbaarheidsniveau 3). 
    Inloggen Mijn Rechtspraak

    • Kies 'Nieuwe zaak starten’ en vul de gevraagde gegevens in.
    • Upload het beroepschrift.
    • Voeg de bijlagen toe als afzonderlijke pdf-bestanden:
      • de afwijzing van uw bezwaar door het bestuursorgaan;
      • als u die heeft: documenten die uw standpunt onderbouwen;
      • als gemachtigde: een schriftelijke machtiging (pdf, 0 B) waaruit blijkt dat u uw cliënt mag vertegenwoordigen in beroep

    Klik op de knop Bericht versturen om uw beroepschrift en de bijlagen in te dienen. 

    Let op: u kunt alleen pdf/a-bestanden uploaden in Mijn Rechtspraak. Een bestand kan tot 25 MB groot zijn. U kunt meerdere bestanden uploaden. 

    Indieningsnummer 

    Na het indienen ziet u direct een melding met datum en tijd van indienen en het indieningsnummer. Een ontvangstbevestiging van uw indiening kunt u downloaden bij Verstuurde berichten. 

    Zaaknummer 

    Als de rechtbank uw beroepschrift in behandeling heeft genomen, krijgt u in Mijn Rechtspraak een bericht met daarin het zaaknummer. 

    Griffierecht 

    Als de rechtbank uw beroepschrift heeft verwerkt, moet u binnen 4 weken griffierecht betalen. U ontvangt per post een uitnodiging om het griffierecht te betalen.


  • Procedeert u nog niet digitaal, maar het bestuursorgaan wel? Dan stuurt de rechtbank u een kopie van de stukken per post. U krijgt daarbij de uitnodiging om u ook digitaal te procederen. 

    Daarvoor logt u in op Mijn Rechtspraak.

    • In het startscherm kiest u ‘Bericht in andere zaak versturen’.
    • Vul de gevraagde gegevens in, zoals het zaaknummer en uw e-mailadres.
    • Ook kunt u bijlagen toevoegen, zoals een verweerschrift en eventueel bewijsstukken (documenten). 

    Met de knop Bericht versturen meldt u zich aan voor digitaal procederen in die zaak.

    Inloggen Mijn Rechtspraak 

    Nadat de rechtbank uw aanmelding heeft verwerkt, ontvangt u daarover een e-mail. U ziet dan in Mijn Rechtspraak de zaak staan bij Mijn dossiers.


  • Wilt u na het indienen van uw beroepschrift aanvullende documenten indienen of een reactie geven op het verweerschrift

    Dat doet u via Nieuw bericht in het digitaal dossier. U kunt ook bijlagen toevoegen, zoals bewijsstukken (documenten). U verstuurt uw aanvullende documenten of het verweerschrift met de knop Bericht versturen. 

    Nadat u het bericht heeft ingediend, ontvangt u een ontvangstbevestiging met het indieningsnummer. 

    U ontvangt per e-mail een kennisgeving als de rechtbank documenten heeft toegevoegd aan het dossier. Bijvoorbeeld een verzoek om informatie of het verweerschrift van de andere partij.


  • U ontvangt via Mijn Rechtspraak een uitnodiging voor de zitting. Hierin staat wanneer (datum) en waar (locatie of online) de mondelinge behandeling plaatsvindt.


  • De rechtbank doet binnen 6 weken na de zitting een uitspraak. U krijgt bericht als de rechtbank meer tijd nodig heeft. Als de uitspraak in het digitale dossier staat, krijgt u daarover een kennisgeving.

Komt uw cliënt door de beslissing van het bestuursorgaan direct in de problemen? U kunt de rechtbank vragen om een snelle beslissing, een voorlopige voorziening. Dat verzoek kunt u ook als Nieuw bericht indienen via Mijn Rechtspraak.

 


Digitale toegang bestuursrecht en civiel recht

De maatschappij digitaliseert steeds meer. In die ontwikkeling gaat de Rechtspraak mee. De komende jaren biedt de Rechtspraak partijen in steeds meer bestuursrechtelijke en civiele zaken digitale toegang tot de rechter (pdf, 145,3 KB). Zo worden procedures sneller en toegankelijker.

Pilot rechtbank Overijssel

De rechtbank Overijssel is de eerste rechtbank waar u digitaal kunt procederen in socialezekerheidszaken. Als de pilot goed verloopt, wordt dat later ook mogelijk bij de andere rechtbanken.

 

 



Vraag en antwoord

Welke browser kan ik gebruiken?

U kunt werken met: een actuele versie van een browser zoals Google Chrome, Edge, Firefox of Safari (niet: Microsoft Internet Explorer, Microsoft Edge Legacy). U heeft de nieuwste versie van deze browser nodig om alle functionaliteiten te kunnen gebruiken. Het kan voorkomen dat een bepaalde browser in combinatie met lokale instellingen problemen veroorzaakt. Het advies is dan een andere browser te proberen of de software van uw browser bij te werken naar een hogere versie.

Welke documenten kan ik uploaden?

U kunt alleen pdf/a-bestanden uploaden. Die kunnen maximaal 25 MB zijn en mogen niet beveiligd zijn met bijvoorbeeld een wachtwoord. Word- en Excel-documenten en foto’s slaat u op als pdf/a-bestand. Heeft u papieren documenten? Gebruik dan een scanner en software die pdf/a-bestanden kunnen maken van voldoende kwaliteit. Bij voorkeur met een resolutie van 300 dpi en met een OCR-laag voor tekstherkenning. Audio- en videobestanden verstuurt u via Veilig Mailen. Voeg een begeleidende brief bij, waarin u onderbouwt wat u met deze bestanden wil aantonen. Die begeleidende brief uploadt u vervolgens ook in Mijn Rechtspraak.

Moet ik stukken een voor een uploaden of kan ik ze in 1 pdf aanleveren?

De stukken moet u als afzonderlijke pdf/a-bestanden uploaden. Geef de bestanden een duidelijk naam en de producties een doorlopende nummering.

Heeft u een vraag?

Voor meer informatie of hulp, bezoek de contactpagina. Daar vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en informatie over hoe u ons kunt bereiken.