Laden...

Digitaal procederen dagvaardingszaken handel

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksReglementen procedures en formulieren > Civiel > Digitaal procederen dagvaardingszaken handel

Bij de rechtbank Den Haag kunt u vanaf 2 juni 2025 via Mijn Rechtspraak digitaal procederen in dagvaardingszaken handel. Dit gaat om zaken die zijn aangebracht op of na de rolzitting van 4 juni 2025.

 

Voordelen digitaal procederen kort geding

  • Eenvoudig stukken (documenten) in pdf-formaat uploaden en downloaden.
  • Digitale ontvangstbevestiging na elk (nieuw) ingediend stuk.
  • Tijd- en plaatsonafhankelijk inzicht in uw dossiers.
  • Een kennisgeving per e-mail als de rechtbank iets heeft toegevoegd of gewijzigd in het dossier.
  • Geen stukken op papier nasturen aan de griffie, zoals bij Veilig Mailen.

Direct indienen

U logt vanaf 2 juni in met uw advocatenpas of -app. 

Let op: start u met uw A-pas de dagvaardingszaak? Dan bent u de enige die toegang heeft tot het digitaal dossier. U kunt via de site van de Nederlandse Orde van Advocaten een collega of medewerker machtigen om ook toegang te hebben.

 

Aandachtspunten voor digitaal procederen in dagvaardingszaken handel:

Let op:
  • Bijlagen en producties uploadt u als afzonderlijke pdf-bestanden in Mijn Rechtspraak. Dit kunnen alleen pdf/a-bestanden zijn. Een bestand kan tot 25 MB groot zijn.
  • Stuur de (aanvullende) stukken ook direct naar de andere partij. En laat de rechtbank via Mijn Rechtspraak weten dat u dat heeft gedaan.
  • Alle benodigde B-formulieren stelt u op in het roljournaal en slaat u op in pdf/a-formaat. Daarna uploadt u het in Mijn Rechtspraak. In de loop van 2026 worden de B-formulieren geïntegreerd in Mijn Rechtspraak.
  • Audio- en videobestanden verstuurt u via Veilig Mailen. Verstuur daarna via Mijn Rechtspraak een bericht om de rechtbank dat te laten weten.
  • Een bijlage met informatie die geheim moet blijven of waarvan de andere partij(en) slechts beperkt kennis mogen nemen, stuurt u per post. Verstuur daarna via Mijn Rechtspraak een bericht om de rechtbank dat te laten weten.
  • De griffie verwerkt uw indiening handmatig. Dat betekent dat het even kan duren voordat de andere partij(en) of de rechter de stukken kunnen inzien in Mijn Rechtspraak. Heeft het spoed? Bel dan met de griffie.
>Alles uitklappen

    • Vul het B1-formulier in het roljournaal handelszaken in en sla het op als pdf/a-formaat.
    • Log in op Mijn Rechtspraak met uw advocatenpas.
    • Kies 'Nieuwe zaak indienen' en vul de gevraagde gegevens in.
    • Upload het B-formulier.
    • Voeg de verplichte bijlagen toe als genoemd in het procesreglement civiele dagvaardingszaken rechtbanken (zie pagina procesreglementen). In het procesreglement leest u hoe u de processtukken en bewijsstukken ordent.
    • Klik op de knop Bericht versturen om uw dagvaarding en de bijlagen in te dienen.

    Ontvangstbevestiging

    Na het indienen ziet u direct een melding met datum en tijd van indienen en het indieningsnummer. Een ontvangstbevestiging van uw indiening kunt u downloaden bij Verstuurde berichten.

    Griffierecht

    De betaling van het griffierecht verloopt op de gebruikelijke manier: via de rekening-courant of u ontvangt een rekening per post.

  • Vertegenwoordigt u de gedaagde partij(en)? Dan kunt ook u digitaal procederen en uw stukken digitaal indienen:

    • Log in op Mijn Rechtspraak met uw advocatenpas.
    • In het startscherm kiest u 'Aanmelden in lopende zaak'.
    • Vul de gevraagde gegevens in, zoals het zaaknummer en uw e-mailadres.
    • Voeg toe:
      • het relevante B-formulier. Dat vult u eerst in het roljournaal in en slaat u op als pdf/a-bestand. Dat uploadt u vervolgens in Mijn Rechtspraak.
      • de bijlagen die verplicht zijn volgens het procesreglement civiele dagvaardingszaken rechtbanken (zie pagina procesreglementen)
      • eventuele bewijsstukken.
          
        Voeg de processtukken en eventuele bewijsstukken als afzonderlijke pdf/a-bestanden toe. In het procesreglement leest u hoe u deze ordent.
    • Klik op de knop Bericht versturen.

    Ontvangstbevestiging

    Na het versturen ziet u direct een melding met datum en tijd van indienen en het indieningsnummer. Een ontvangstbevestiging van uw indiening kunt u downloaden bij Verstuurde berichten.

    Nadat de rechtbank uw aanmelding heeft verwerkt, krijgt u bericht dat u toegang heeft tot het dossier. U vindt het in Mijn Rechtspraak bij Mijn dossiers. Is het dossier volgens u niet juist en volledig? Neem dan contact op met de advocaat van de andere partij.

    • Log in op Mijn Rechtspraak met uw advocatenpas en ga in het digitale dossier naar Nieuw bericht.
    • Voeg het betreffende B-formulier toe. Dat vult u eerst in het roljournaal in en slaat u daarna op als pdf/a-bestand. Dat uploadt u vervolgens in Mijn Rechtspraak.
    • U kunt bijlagen toevoegen, zoals bewijsstukken, als pdf/a-bestanden. Lees in het procesreglement civiele dagvaardingszaken rechtbanken (zie pagina procesreglementen) hoe u de processtukken en bewijsstukken ordent.
    • Klik op de knop Bericht versturen.

    Let op: stelt u een incident in? Maak dit duidelijk in de titel van het processtuk.

    U ontvangt per e-mail een kennisgeving als de rechtbank documenten heeft toegevoegd aan het dossier. Bijvoorbeeld een verzoek om informatie.

  • Als er een mondelinge behandeling is gepland, krijgt u de uitnodiging voor de zitting via Mijn Rechtspraak.

    U krijgt per e-mail een bericht wanneer de uitspraak is toegevoegd aan het dossier. Deze kunt u in het portaal bekijken en downloaden. De rechtbank stuurt u de grosse op papier.


Digitale toegang bestuursrecht en civiel recht

De maatschappij digitaliseert steeds meer. In die ontwikkeling gaat de Rechtspraak mee. De komende jaren biedt de Rechtspraak partijen in steeds meer bestuursrechtelijke en civiele zaken digitale toegang tot de rechter (pdf, 145,3 KB). Zo worden procedures sneller en toegankelijker. 

Pilot rechtbank Den Haag

De rechtbank Den Haag is de eerste rechtbank waar u digitaal kunt procederen in dagvaardingszaken handel. Als de pilot succesvol verloopt, wordt dat later ook mogelijk bij de andere rechtbanken.

 


Vraag en antwoord

Welke browser kan ik gebruiken?

U kunt werken met een actuele versie van een browser zoals Google Chrome, Edge, Firefox of Safari (niet: Microsoft Internet Explorer, Microsoft Edge Legacy). U heeft de nieuwste versie van deze browser nodig om alle functionaliteiten te kunnen gebruiken. Het kan voorkomen dat een bepaalde browser in combinatie met lokale instellingen problemen veroorzaakt. Het advies is dan een andere browser te proberen of de software van uw browser bij te werken naar een nieuwere versie.

Welke documenten kan ik uploaden?

U kunt alleen pdf/a-bestanden uploaden. Die kunnen maximaal 25 MB zijn en mogen niet beveiligd zijn met bijvoorbeeld een wachtwoord. Word- en Excel-documenten en foto’s slaat u op als pdf/a-bestand. Heeft u papieren documenten? Gebruik dan een scanner en software die pdf/a-bestanden kunnen maken van voldoende kwaliteit. Bij voorkeur met een resolutie van 300 dpi en met een OCR-laag voor tekstherkenning. 

Audio- en videobestanden verstuurt u via Veilig Mailen. Voeg een begeleidende brief bij, waarin u onderbouwt wat u met deze bestanden wil aantonen. Die begeleidende brief uploadt u vervolgens ook in Mijn Rechtspraak.

Waarom moet ik de digitaal ingediende stukken aan de andere partij(en) sturen?

De digitaal ingediende stukken zijn pas zichtbaar voor de andere partij(en), als de griffie uw bericht heeft verwerkt en de andere partij(en) toegang heeft verleend tot de stukken. 

Om te zorgen dat alle partijen tijdig over dezelfde informatie beschikken, stuurt u de stukken ook direct aan de andere partij(en). 

 


Heeft u een vraag?

Voor meer informatie of hulp, bezoek de contactpagina. Daar vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en informatie over hoe u ons kunt bereiken.