In tegenstelling tot asiel- en bewaringszaken procederen advocaten niet verplicht digitaal in reguliere vreemdelingenzaken. Ze kunnen daar zelf voor kiezen. Dat doen ze bij de indiening van hun zaak via het digitale DPC-formulier of het papieren CIV-formulier. Op dat formulier kunnen advocaten invullen dat ze de procedure digitaal verder willen voeren. Na de ontvangstbevestiging van het Centraal Inschrijfbureau Vreemdelingenzaken (CIV), kunnen ze de zaak digitaal vinden in Mijn Rechtspraak. En kunnen ze, net zoals bij asiel- en bewaringszaken, aanvullende stukken indienen, het dossier bekijken en berichten sturen naar de rechtbank. Een werkinstructie (pdf, 2 MB)daarvoor staat op de website rechtspraak.nl. Door de aanpassing van de systeemkoppeling met de IND ontvangt de dienst in dat geval het dossier digitaal van de Rechtspraak. Ook intern werkt de Rechtspraak dan met digitale dossiers. Advocaten die niet digitaal willen procederen, voeren de zaak gewoon verder op papier.