Laden...

Beslagrekesten alleen nog via Mijn Rechtspraak vanaf 1 januari 2025

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRaad voor de rechtspraak > Nieuws > Beslagrekesten alleen nog via Mijn Rechtspraak vanaf 1 januari 2025
Utrecht, 25 november 2024

Vanaf 1 januari 2025 mogen advocaten alleen via het webportaal Mijn Rechtspraak een beslagrekest indienen. Dat betekent dat ze alleen digitaal toestemming kunnen vragen aan de rechtbank om conservatoir beslag te leggen. Als de beslissing van de rechter, het zogenoemde beslagverlof, er is, dan kan de advocaat die beslissing direct in het digitale dossier downloaden.

Beslagrekesten zijn de eerste zaken waarin het voor professionals verplicht wordt om digitaal te procederen. Dit in het kader van Digitale toegang. Daarmee maakt de Rechtspraak het voor alle rechtzoekenden en hun procesvertegenwoordigers mogelijk om eenvoudig digitaal te procederen in het civiel recht en het bestuursrecht. Op termijn wordt digitaal procederen in al die zaken verplicht voor juridisch professionals. Particulieren die zonder advocaat procederen, mogen altijd kiezen hoe ze dat doen: digitaal of per post.

Succesvol digitaal

Al meer dan drie jaar kunnen advocaten vrijwillig digitaal procederen in beslagrekesten. Advocaten hebben sindsdien meer dan 18.000 beslagrekesten via het webportaal ingediend. Dat blijkt zowel voor de advocatuur als voor de gerechten succesvol te verlopen. Daarom wordt digitaal procederen in deze zaken vanaf 1 januari verplicht gesteld. Een beslagrekest via Veilig mailen indienen of op papier mag dan niet meer. Voor spoedzaken buiten kantoortijden blijft de piketregeling gelden. Dat houdt in dat advocaten in die situaties, na overleg met de piketrechter, wel via Veilig mailen een beslagrekest mogen indienen. Het beslagrekest uploaden ze direct in Mijn Rechtspraak

Van vrijwillig naar verplicht

De Rechtspraak werkt stapsgewijs en zorgvuldig aan de digitalisering. Het doel is dat procedures daarmee toegankelijker en sneller worden. Zo kunnen advocaten ook digitaal procederen in onder andere belastingzaken, kort geding handel en familie, en (bijna) in alle familie- en jeugdrechtzaken. Dat gebeurt op vrijwillige basis. Als het systeem zich in de praktijk voldoende heeft bewezen en het aan alle wetten en regelgeving voldoet, zet de Rechtspraak de stap om digitaal procederen verplicht te maken voor juridisch professionals. Particulieren blijven altijd de keuze houden om digitaal of per post te communiceren met de Rechtspraak.

Meer informatie

Advocaten kunnen op rechtspraak.nl een handleiding en instructievideo vinden over digitaal procederen via Mijn Rechtspraak in beslagrekesten. Voor eventuele hulp en vragen is het Rechtspraak Servicecentrum beschikbaar. 

>Meer over digitalisering Rechtspraak.

Uitspraken