Laden...

De werkdag van medewerker Informatiebalie Larissa

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Overijssel > Verhalen > De werkdag van medewerker Informatiebalie Larissa

De informatiebalie is de toegangspoort tot en het aanspreekpunt binnen de rechtbank. In Almelo werken drie collega’s, waaronder Larissa. Zij vertelt meer over wat ze precies doet achter die balie.

08:10 uur

‘Ik vind het relaxed om vroeg op de rechtbank te zijn, zodat ik genoeg tijd heb om alles op te starten’, vertelt Larissa. De informatiebalie is elke dag geopend van half 9 tot 5 uur, maar voordat de collega’s aan het werk kunnen moet er het een en ander gebeuren. Larissa: ‘We beginnen altijd bij de portier, want daar halen we de sleutel op’. 

Als alles klaar staat zet Larissa haar computer aan en start ze alle benodigde programma’s op. ‘We werken vanuit veel verschillende programma’s, dus opstarten duurt even. Dat geeft mij mooi de tijd om m’n eerste kopje koffie te halen’, vervolgt ze lachend. Daarna is het tijd voor de post en het in kaart brengen van de werkzaamheden. Welke werkzaamheden liggen er, wat is het oudst en/of meest urgent? ‘In principe werken wij op datum maar we maken natuurlijk uitzonderingen voor spoed’, legt Larissa uit.



 
 
 

09:30 uur

Er staat een mevrouw aan de balie, die zojuist is beëdigd als Ambtenaar van de Burgerlijke Stand (ABS). Ze wil haar handtekening deponeren. Larissa zet gelijk de handtekening in de database zodat deze zo up-to-date mogelijk blijft. Gauw verder met de post. De stukken in een verwerping nalatenschap blijken niet compleet. Helaas neemt de indiener de telefoon niet op; Larissa spreekt een terugbelverzoek in op de voicemail.

 

10:45 uur

Direct nadat Larissa ophangt rinkelt de telefoon. Een notariskantoor belt: ze hebben met spoed huwelijkse voorwaarden nodig want over een uur staat er een afspraak gepland. Gelukkig zijn er korte lijntjes met het archief en het dossier wordt z.s.m. gebracht. De huwelijkse voorwaarden gaan op de mail. Larissa legt uit dat het best even schakelen is op zo’n dag: ‘Het komt regelmatig voor dat je bezig bent met een taak, maar dat er iets of iemand tussendoor komt. Daarom is het fijn dat je meestal met z’n tweeën zit. Als je dan echt even iets af moet maken kan je collega de nieuwe taak oppakken’.

Sowieso stemmen de dames bij de informatiebalie veel met elkaar af. Omdat er altijd bemensing moet zijn, wordt er veel overlegd over eventuele vrije dagen. ‘We zitten in principe altijd met z’n tweeën, maar met vakanties en vrije dagen kan het voorkomen dat je alleen zit. Wel kunnen we elkaar altijd bereiken en we bellen sowieso veel met collega’s, voornamelijk van de griffies van de rechtsgebieden. Wij weten van alles de hoofdlijnen, maar soms heb je hun specifieke kennis even nodig’, legt Larissa uit.



 
 
 

 

12.00 uur

Larissa is druk bezig met het verwerken van de post als er een meneer binnenkomt die duidelijk geëmotioneerd is. Hij blijkt klachten te hebben over zijn bewindvoerders en hulpverleners. Larissa: ‘Soms zijn mensen niet eens zozeer op zoek naar een oplossing, maar willen ze hun verhaal even kwijt. Het gebeurt vaker dat we boze en emotionele mensen spreken; zowel live als aan de telefoon. Dat is niet altijd leuk, maar je leert er gelukkig wel mee omgaan’.

‘Er wordt ook goed op ons gelet’, vervolgt Larissa. ‘Wordt er bijvoorbeeld gesproken met verheven stem dan duurt het nooit lang voordat een bode of de parketpolitie polshoogte komt nemen door “toevallig even” langs te lopen. Dit is vooral heel fijn als je alleen zit. Verder komen collega’s hun wifi-code en mobiliteitskaart hier ophalen!’.

 

12:30 uur

Na afloop van zijn zitting komt er een advocaat aan de balie; hij wil een hoger beroep instellen. Larissa stelt de bijbehorende akte op, zorgt dat zij en de advocaat die ondertekenen en registreert alles. Weer een verzoek afgerond! Snel gaat Larissa verder met de administratie die per post is binnengekomen, want via die weg komen nog altijd de meeste verzoeken binnen.  

 



 
 

16:30 uur

Een baliemedewerkster van de gemeente Oldenzaal belt. Larissa is nog steeds bezig met de post, maar gelukkig kan haar collega de telefoon opnemen. Er staat een moeder aan het loket voor een paspoort voor haar zoon. Moeder beweert inmiddels eenhoofdig gezag te hebben maar bij de gemeente in het systeem staat gezamenlijk. Een snelle check in het gezagsregister leert dat de moeder gelijk heeft en sinds kort inderdaad eenhoofdig gezag te hebben. De paspoortaanvraag kan dus in behandeling genomen worden.

 

17:00 uur

Tijd om af te sluiten. Larissa vertelt dat afsluiten pas gebeurt na sluiting van de rechtbank, om vijf uur: ‘Het gebeurt wel eens dat iemand om 16.55 uur komt binnenvliegen. Dat is in principe op tijd, dus dan zou het niet netjes zijn als je die bezoeker niet meer kunt helpen’.

Alle programma’s worden afgesloten, de pin wordt afgesloten en het kasverslag wordt opgemaakt, en alles gaat terug in de kasten en op slot. De sleutel levert ze in bij de portier. ‘Benieuwd wat de dag van morgen weer brengt; wie ik dan ga spreken en welke werkzaamheden er voorbij komen. Eén ding is zeker: onze werkdagen zijn nooit saai!’, concludeert ze lachend.