Laden...

Digitaal procederen via het Aansluitpunt Rechtspraak

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksHome > Voor professionals in het recht > Digitaal procederen via het Aansluitpunt Rechtspraak

Geautomatiseerd gegevens uitwisselen met de Rechtspraak in bestuursrechtelijke - en civielrechtelijke zaken. Informatie voor advocatenkantoren, bestuursorganen en andere professionele organisaties.

Wat is het Aansluitpunt Rechtspraak?

Het Aansluitpunt Rechtspraak is een systeemkoppeling tussen de Rechtspraak en kantoorsystemen van professionele organisaties. Hiermee kunnen advocaten, andere juridische professionals en bestuursorganen geautomatiseerd gegevens en documenten uitwisselen in digitale procedures.

Het Aansluitpunt Rechtspraak is bedoeld voor alle zaken waarin u (ook) via Mijn Rechtspraak kunt procederen in het bestuursrecht, handelsrecht en familie- en jeugdrecht, met uitzondering van asiel- en bewaringszaken en toezichtzaken. Voor toezichtzaken maakt u gebruik van het Aansluitpunt Toezicht.

Het Aansluitpunt Rechtspraak is in ontwikkeling. Het komt in 2025 beschikbaar. 

Voordelen Aansluitpunt Rechtspraak

De belangrijkste voordelen van het Aansluitpunt Rechtspraak zijn:

  • U werkt in uw eigen kantooromgeving. Inloggen op het webportaal is niet nodig om te communiceren met de rechtspraak.
  • U heeft toegang tot dossiers en stukken volgens uw eigen autorisatiesysteem.
  • Vanuit uw eigen kantooromgeving heeft u altijd een actueel overzicht van uw rechtspraakdossiers.
  • Mijn Rechtspraak kunt u blijven gebruiken. Bijvoorbeeld bij storingen of als uw kantoorsoftware of het Aansluitpunt Rechtspraak tijdelijk niet bereikbaar is.

 

Interesse in het Aansluitpunt Rechtspraak?

Wilt u gebruikmaken van het Aansluitpunt Rechtspraak? Bespreek dan met een IT-leverancier de mogelijkheden van het Aansluitpunt Rechtspraak voor uw kantooromgeving. De IT-leverancier kan uw kantoorsoftware aanpassen en zorgen voor een systeemkoppeling. Zo blijft u werken met uw eigen administratie en werkwijze, terwijl u stukken uitwisselt met de rechtspraak. 

Beheert u zelf de software van uw kantoor? U kunt ook zonder leverancier aansluiten. Neem daarvoor contact op via aansluitpunt@rechtspraak.nl

Wat heeft u nodig?

Om aan te sluiten op het Aansluitpunt Rechtspraak, heeft u minimaal een zaak- of documentmanagementsysteem nodig, of een systeem voor procesondersteuning dat  een koppeling kan maken met het Aansluitpunt Rechtspraak.

De Rechtspraak kan u hierover niet adviseren. U kunt daarvoor het beste contact opnemen met een IT-leverancier. Ook om inzicht te krijgen in de investeringskosten.

 

Leveranciers Aansluitpunt Rechtspraak

De Rechtspraak test de systeemkoppeling momenteel met een aantal IT-leveranciers in  een praktijkproef. Deze praktijkproef is waarschijnlijk half 2025 afgerond.

Vanaf het derde kwartaal van 2025 kunnen leveranciers zich aansluiten op het Aansluitpunt Rechtspraak. De leveranciers kunnen zich vanaf 1 april 2025 melden bij de rechtspraak voor het voorbereiden op de aansluiting. Na een succesvolle aansluitprocedure kunnen leveranciers hun klanten de mogelijkheid bieden om stukken digitaal uit te wisselen.

Als uw eigen IT-leverancier meer wil weten over toegang krijgen tot het Aansluitpunt Rechtspraak, dan kan die contact opnemen via aansluitpunt@rechtspraak.nl

Klankbordgroep advocatuur

De Rechtspraak heeft een klankbordgroep opgezet met grote en middelgrote advocatenkantoren en de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA). Deze groep bespreekt 3 à 4 keer per jaar de bruikbaarheid van het Aansluitpunt Rechtspraak en de ontwikkelingen in de leveranciersmarkt.

Vragen over de klankbordgroep kunt u mailen naar aansluitpunt@rechtspraak.nl

Verschillen Aansluitpunt Rechtspraak – Mijn Rechtspraak

Het Aansluitpunt Rechtspraak kunt u gebruiken naast het webportaal Mijn Rechtspraak. Beide systemen zijn continu in ontwikkeling. Bekijk de verschillende mogelijkheden van Mijn Rechtspraak en het Aansluitpunt Rechtspraak.

Mijn Rechtspraak (MR)
Aansluitpunt Rechtspraak (AR)
Via een beveiligd internetportaal gegevens uitwisselen.Vanuit het eigen kantoorsysteem gegevens uitwisselen.
Inloggen met advocatenpas.
Toegang via autorisatie binnen eigen kantoorsysteem.
Communicatieportaal.
Werkomgeving.
Geleverd door de Rechtspraak.
Geleverd door IT-leveranciers, mogelijk licentiekosten via leverancier.
Minimale vereiste(n): laptop of pc met up-to-date internetbrowser, een internetverbinding, een scanner en een inlogmiddel (advocatenpas of eHerkenning).

Stukken handmatig uploaden vanuit en downloaden naar uw kantoorsysteem.
Minimale vereiste(n): een zaak- of documentmanagementsysteem of een systeem voor procesondersteuning dat gekoppeld is met het Aansluitpunt Rechtspraak.

Stukken vanuit uw kantoorsysteem verzenden en daarin ontvangen.
Notificaties via e-mail.
U kunt kiezen hoe u notificaties ontvangt: via uw kantoorsysteem en/of via e-mail.
Bereikbaar vanuit iedere werkplek met een internetverbinding.Bereikbaarheid afhankelijk van bereikbaarheid kantoorsysteem.

 


Heeft u een vraag?

Voor meer informatie of hulp, bezoek de contactpagina. Daar vindt u antwoorden op veelgestelde vragen en informatie over hoe u ons kunt bereiken.