Laden...

EasyJet krijgt ongelijk: tarieven Schiphol blijven in stand

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksCollege van Beroep voor het bedrijfsleven > Nieuws > EasyJet krijgt ongelijk: tarieven Schiphol blijven in stand
Den Haag, 14 september 2021

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) doet vandaag uitspraak over de tarieven en voorwaarden die Schiphol hanteert sinds 1 april 2019. EasyJet verzocht de Autoriteit Consument en Markt (ACM) om vast te stellen dat de tarieven en voorwaarden in strijd waren met de regels van de Wet luchtvaart. ACM wees dat verzoek af, waartegen EasyJet bij het CBb in beroep ging.

Het CBb oordeelt net als ACM dat Schiphol de gebruikers voldoende heeft betrokken bij de vaststelling van de tarieven en voorwaarden. Ook heeft Schiphol de gebruikers voldoende betrokken bij de vaststelling van het investeringsprogramma.

Het CBb is het ook eens met ACM  dat niet kan worden vastgesteld dat de tarieven en voorwaarden voor het landen en starten met een vliegtuig (LTO-tarief) en voor de afhandeling van de passagiers (PSC-tarief) onredelijk en discriminatoir zijn. Volgens EasyJet was daarvan voor Low Cost Carriers wel sprake.

Over de klacht van EasyJet over de capaciteit van de H/M-pier waar zij vooral gebruik van maakt, doet het CBb geen uitspraak, omdat de procedure ziet op de tarieven en voorwaarden en niet op de door EasyJet gewenste investeringen. 

Deze uitspraak is definitief, het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is de eindrechter in deze zaak. De volledige uitspraak is via onderstaande link te raadplegen. Bij verschil tussen dit persbericht en de volledige uitspraak is laatstgenoemde beslissend.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met:
Amy Egbers, afdeling persvoorlichting, tel. 06 21255575  of 088 362 3910.



Uitspraken