Laden...

Regelrechter

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

 
Bij een aantal rechtbanken is er de regelrechter. Bij de regelrechter kunnen mensen zelf gemakkelijk een procedure starten als ze een conflict willen oplossen. De regelrechter onderzoekt samen met beide partijen of ze er samen uit kunnen komen. Lukt dat niet? Dan beslist de rechter. 

De regelrechter kan partijen ook helpen bij het regelen van een betalingsregeling als er niet-betaalde facturen van zorgverzekeraars, woningcorporaties en energieleveranciers zijn.

Kenmerkend voor deze procedures zijn de eenvoudige manier waarop partijen een zaak kunnen aanbrengen, het sneller plannen van de mondelinge behandeling, het versimpelen van het conflict en het streven om op de mondelinge behandeling tot een minnelijke regeling te komen.

 

Conflicten

Mensen en bedrijven kunnen naar de regelrechter als ze naar elkaar willen luisteren en samen tot een oplossing willen komen. Naar de regelrechter kan voor conflicten over geld of over een andere eis, bijvoorbeeld op het gebied van wonen, winkelen en werk.

Vanaf 2025 is er een experimentele procedure waarbij iemand naar de regelrechter kan ook als de andere partij dit niet wil. Dit geldt alleen voor:

  • conflicten waarbij het gaat om een bedrag van maximaal 5.000 euro, bijvoorbeeld over een verkeerde levering of reparatie, geleend geld 
  • conflicten over te weinig of niet uitbetaald loon of een niet (juist) betaalde factuur voor geleverd werk, re-integratie, ontslag of CAO, en ook over rechten en arbeidsomstandigheden van bijvoorbeeld arbeidsmigranten (zie: arbeidsmigranten krijgen ook hulp van het Juridisch Loket (juridischloket.nl))

Deze experimentele procedure is er tot 1 maart 2028. Zo wordt onderzocht of de positieve ervaringen van de regelrechter ook gelden als slechts een van de partijen besluit om het conflict voor te leggen aan de regelrechter.

Betalingsregeling

Bij een betalingsachterstand bij een schuldeiser zoals een zorgverzekeraar, woningcorporatie of energieleverancier is het mogelijk om via de regelrechter op een laagdrempelige manier een realistische afbetalingsregeling af te spreken. 

De rechtbank nodigt de gedaagde per brief, WhatsApp en e-mail uit voor de informele zitting. 

Op zitting is naast de zorgverzekeraar, woningcorporatie of energieleverancier ook een gemeentelijke schuldhulpverlener aanwezig. Die helpt om een realistische betalingsregeling te treffen en als er meer schulden zijn verder in gesprek te gaan over het oplossen ervan.

Geen regelrechter mogelijk?

Is een procedure bij de regelrechter niet mogelijk, dan is er de reguliere procedure bij de kantonrechter of de civiele rechter.

Zie ook: