Laden...

Curator en rechtbank over op digitale uitwisseling informatie

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRaad voor de rechtspraak > Nieuws > Curator en rechtbank over op digitale uitwisseling informatie
Den Haag, 29 oktober 2015

Per 1 november kunnen curatoren bij bijna alle rechtbanken digitaal informatie over faillissementszaken uitwisselen met de rechter-commissaris, die toezicht houdt op het werk van de curator.

Digitaal werken

Op dit moment wisselt al een klein aantal curatoren via een digitaal systeem gegevens uit met een deel van de rechtbanken (Noord-Nederland, Den Haag, Limburg, Gelderland, Midden-Nederland, Rotterdam, Zeeland-West-Brabant en Noord-Holland), maar per 1 november zullen ook de overige rechtbanken (Amsterdam, Oost-Brabant en Overijssel) geleidelijk aan overgaan op het digitale werken. Elke rechtbank bepaalt hierbij zelf het tempo.

In de loop van de komende maanden krijgen steeds meer curatoren de uitnodiging om mee te doen aan deze digitale manier van werken, die voorlopig alleen mogelijk is in faillissementszaken van enkelvoudige rechtspersonen en Natuurlijke Personen zonder eigen onderneming. In 2016 wordt het voor curatoren en rechtbanken ook mogelijk om digitaal gegevens uit te wisselen in de zogenoemde samengestelde zaken en Natuurlijke Personen met onderneming.

Overgangsfase

Voorlopig is er kortom nog sprake van een overgangsfase, waarin curatoren in de ene zaak met een digitaal dossier werken en in de andere nog met papier.

Uitspraken