Laden...

Dagvaardingszaken via Mijn Rechtspraak: wennen, maar vooral vooruitgang

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRaad voor de rechtspraak > Nieuws > Dagvaardingszaken via Mijn Rechtspraak: wennen, maar vooral vooruitgang
Den Haag, 02 oktober 2025

Sinds enkele maanden kunnen advocaten digitaal procederen in dagvaardingszaken in eerste en tweede aanleg via het beveiligde webportaal Mijn Rechtspraak. Advocaten Karolien Dekker en Thijs van Munster vertellen over hun eerste ervaringen. 'Zoveel efficiënter dan verhuisdozen vol papier en koeriersdiensten.'

Eerste stap

Op dit moment is digitaal procederen in dagvaardingszaken mogelijk bij de rechtbank Den Haag in dagvaardingszaken handel. En bij het hof Arnhem-Leeuwarden in hoger beroep dagvaardingszaken handel en familie. Dit is de eerste stap om digitaal stukken en informatie uitwisselen in dagvaardingszaken mogelijk te maken bij alle rechtbanken en hoven. 

​Mee met de tijd

Karolien Dekker

'Ik heb bewust even gewacht met het aanbrengen van een dagvaardingszaak tot de roldatum waarop digitaal procederen van start ging bij het hof Arnhem-Leeuwarden', vertelt Karolien Dekker (DR Advocaten). Ze runt samen met haar compagnon het advocatenkantoor in Enschede, zonder verdere ondersteuning. 'We willen mee met de tijd. Alles wat ons werk slimmer en handiger maakt, pakken we dus graag aan. Werken via Mijn Rechtspraak bespaart een hoop tijd, papier en kosten. Geen dikke dossiers meer in drievoud indienen, je krijgt binnen hele korte tijd een ontvangstbevestiging en er raken geen stukken kwijt.'

Verder van het papier af

Thijs van Munster

Thijs van Munster is één van de 40 advocaten van het Haagse kantoor Delissen Martens. 'Ons kantoor werkt al jaren zoveel mogelijk digitaal. Het is prettig dat we door de digitalisering van de Rechtspraak nog verder van het papier af raken en daarmee bijvoorbeeld ook ons secretariaat kunnen ontlasten. Tijdwinst is ook een belangrijk pluspunt. Al kost het bij zaken met omvangrijke dossiers veel handelingen om alle stukken één voor één te uploaden en de documentsoort te benoemen in Mijn Rechtspraak. Ondanks zulke praktische hobbels, ben ik positief over het webportaal.'

​Niet heel spannend, wel efficiënter

Volgens Karolien Dekker is het wel even wennen om via Mijn Rechtspraak te werken. 'Dat kost wat tijd, maar het webportaal wijst zich eigenlijk vanzelf. Stukken printen, kopiëren en versturen kost sowieso meer tijd.' Ze tipt collega's om te investeren in software om pdf's te verkleinen. 'Voor zover nodig, want vaak is die functie opgenomen in de kantoorsoftware. Mijn Rechtspraak accepteert alleen bestanden tot 25 MB. Je wilt je producties niet op een openbare website uploaden om ze in delen op te knippen.' Van Munster: 'Probeer digitaal procederen gewoon, zou ik tegen collega's willen zeggen. Het is niet heel spannend, maar wel veel efficiënter. Bovendien kun je via de advocatenpas ook assistenten machtigen om de stukken in Mijn Rechtspraak te uploaden.' 

Direct stukken uitwisselen via het Aansluitpunt Rechtspraak

In augustus 2025 is het Aansluitpunt Rechtspraak live gegaan. Via deze zogenoemde systeemkoppeling kunnen advocaten vanuit hun eigen kantooromgeving stukken uitwisselen met de Rechtspraak. Inloggen via de advocatenpas en handmatig uploaden is dan niet meer nodig. Op dit moment zijn een aantal advocatenkantoren via Uitelkaar.nl, Armarium en Doxflow aangesloten op het Aansluitpunt Rechtspraak. Zij beproeven de werking ervan in de praktijk. Advocatenkantoren en softwareleveranciers die ook interesse hebben om aan te sluiten, kunnen contact opnemen met de Rechtspraak. Meer over het Aansluitpunt Rechtspraak.

​Wensen voor de toekomst

Beide advocaten hebben ook tips om Mijn Rechtspraak verder te verbeteren. Zo ziet Thijs van Munster graag een informatievere notificatie als er een stuk is toegevoegd aan het digitale dossier. 'Bijvoorbeeld of het een processtuk is of een formulier. Dan kan ik beter inschatten of het direct nodig is om in te loggen.' Ook een directe toegang vanuit het webportaal naar het roljournaal en de formulieren noemt hij, maar ook zijn collega Dekker, als verbeterpunt. 'Dat zou nog meer extra handelingen besparen.' 

​Van vrijwillig naar verplicht

De Rechtspraak werkt stapsgewijs en zorgvuldig aan digitalisering in het bestuursrecht en civiel recht om procedures toegankelijker en sneller te maken. Digitaal procederen is inmiddels landelijk in verschillende zaken mogelijk: belastingzaken, kort geding handel en familie, en in alle familie- en jeugdrechtzaken. Dat gebeurt op vrijwillige basis. Op termijn zet de Rechtspraak de stap om digitaal procederen verplicht te maken voor juridisch professionals. Zo zijn advocaten sinds 1 januari 2025 verplicht om beslagrekesten via Mijn Rechtspraak in te dienen. Particulieren blijven altijd de keuze houden om digitaal of per post te communiceren met de Rechtspraak.

Meer informatie

Advocaten kunnen op rechtspraak.nl per zaakstroom een handleiding en instructievideo vinden voor werken met Mijn Rechtspraak. Voor eventuele hulp en vragen is het Rechtspraak Servicecentrum beschikbaar. 

Meer over digitalisering Rechtspraak.

Uitspraken