Laden...

Sfizio Mario hoeft naam niet te wijzigen

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Midden-Nederland > Nieuws > Sfizio Mario hoeft naam niet te wijzigen
Utrecht, 01 augustus 2018

De Utrechtse delicatessenzaak ‘Sfizio Mario’ hoeft haar naam niet te wijzigen. Dat heeft de voorzieningenrechter van de rechtbank Midden-Nederland bepaald. De eigenaar van een concurrerende onderneming, ‘Broodje Mario’, had om de wijziging gevraagd.

Broodje Mario

De combinatie 'Broodje Mario’ is als woordmerk geregistreerd bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom en is beschermd. Tot maart 2018 werden de handelsnamen ‘Sfizio’ en ‘Sfizio & broodje Mario’ gebruikt voor de onderneming aan de Oudenoord. De toenmalige eigenaar had een persoonlijke en niet-overdraagbare licentie om die naam te gebruiken en het, in Utrecht bekende, ‘broodje Mario’ te verkopen. De huidige eigenaar heeft de onderneming overgenomen en de naam gewijzigd naar ‘Sfizio Mario’. Er is een mondelinge overeenkomst dat de huidige eigenaar geen gebruik zal maken van het merk ‘Broodje Mario’ en dat hij geen broodje met die naam zal verkopen. Dat hij dit de afgelopen maanden wel heeft gedaan is volgens de voorzieningenrechter niet aannemelijk.

Verwarring

Volgens de eigenaar van ‘Broodje Mario’ zorgt de naam van delicatessenzaak ‘Sfizio Mario’ voor verwarring. De eigenaar zegt dat het gevaar bestaat dat klanten denken dat ze een broodje bij hem kopen in plaats van bij zijn concurrent. Daarnaast zouden klanten kunnen denken dat beide ondernemingen een band met elkaar hebben. De voorzieningenrechter oordeelt dat de onderneming aan de Oudenoord niet in strijd handelt met de Handelsnaamwet. De handelsnaam ‘Broodje Mario’ is in Utrecht erg bekend en heeft daarom een ruime bescherming maar dat geldt niet voor het afzonderlijke element ‘Mario’. De beide handelsnamen lijken niet zodanig op elkaar dat dit gevaar voor verwarring oplevert. Dat er toch verwarring is ontstaan komt misschien doordat het bekende broodje tot voor kort op de Oudenoord werd verkocht, maar niet door de nieuwe naam van de delicatessenzaak.

Uitspraken