De bewoners gaan in beroep tegen het feit dat gemeente het verkeersbesluit in stand houdt. De rechtbank kan in deze procedure dan ook alleen beoordelen of de gemeente in redelijkheid de verkeersmaatregelen mocht nemen die in het verkeersbesluit staan. Andere kwesties kan de rechtbank daarom niet meenemen in de beoordeling. Van de 28 parkeerplaatsen die vervallen door de herinrichting, stelt de rechtbank vast dat deze niet zijn vervallen door het verkeersbesluit maar door het definitief ontwerp 'Verkeersmaatregelen Keizerstraat-Barrevoetestraat-Botermarkt'. Aan de vraag of het verwijderen van de parkeerplekken al dan niet rechtmatig is, komt de rechtbank daarom in deze procedure niet toe. Datzelfde geldt voor het door de gemeente gevoerde parkeerbeleid en het overtreden van verkeersregels in de wijk.
Zoals de rechtbank op de zitting heeft aangegeven, kunnen de bewoners een andere, civielrechtelijke procedure starten als zij vinden dat de gemeente daarmee onrechtmatig heeft gehandeld, of een verzoek tot handhaving indienen voor zover de verkeersregels worden overtreden. De rechtbank kan zich ook voorstellen dat de gemeente met hen in gesprek gaat om te kijken of de problemen waar ze tegenaan lopen op een andere manier kunnen worden opgelost of verminderd.
Het betoog van de bewoners dat het fiscale parkeerbeleid de eigenlijke reden is voor de gemeente om het verkeersbesluit te nemen, overtuigt niet. De verkeersmaatregelen zijn erop gericht de wijk De Vijfhoek autoluw te maken door het verminderen van gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer te faciliteren. De maatregelen zien niet op de parkeermogelijkheden.