Schiphol had een kort geding aangespannen tegen vakbond FNV, omdat FNV had opgeroepen tot landelijke collectieve acties bij het openbaar vervoer. De gemeente Haarlemmermeer sloot zich bij Schiphol aan. Met de acties wil FNV het kabinet bewegen om tot een (verbeterde) zwaarwerkregeling te komen. FNV heeft daarom werkonderbrekingen bij de NS en het streekvervoer per bus aangekondigd op woensdag 11 september 2024 tussen 4 en 8 uur 's morgens. Schiphol zegt dat deze stakingen de luchthaven hard gaan raken. Als er geen treinen van en naar Schiphol rijden, leidt dat tot grote drukte op Schiphol en op de wegen rondom de luchthaven. Dit levert een onaanvaardbaar risico voor de openbare orde en veiligheid op. De gemeente Haarlemmermeer steunt dit.
Schiphol heeft bij FNV aangedrongen op het maken van afspraken over een minimumdienstregeling en verwijst daarbij naar een eerdere uitspraak van de rechtbank Noord-Holland uit 2019, waarin dat ook werd bepaald. Er wordt niet gevraagd om een algemeen stakingsverbod. FNV wilde vooraf niet meewerken aan een minimumdienstregeling. De burgemeester van Haarlemmermeer gaf aan dat de gemeente noodsituaties wil voorkomen en geen goede alternatieven heeft voor als zich tijdens de staking een calamiteit voordoet.
Volgens FNV is de drukte op het tijdstip van de staking niet zo groot als Schiphol beweert en is de tijd waarin gestaakt wordt dusdanig beperkt dat de hinder meevalt. Staken is een grondrecht dat niet zomaar kan worden ingeperkt en de impact van deze actie wordt kleiner als er een minimumdienstregeling wordt afgesproken.