De rechtbank stelt vast dat de verdachte een aantal seconden niet naar voren heeft gekeken en dus niet op de weg heeft gelet. Hij reed over de dubbele doorgetrokken streep en kwam op de verkeerde weghelft terecht. Volgens de rechtbank reed de man daarmee aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend.
Een van de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden van een bestuurder is om zijn auto op de eigen weghelft te houden. Het handelen van de man is volgens de rechtbank niet aan te merken als een kort moment van onoplettendheid, zoals de advocaat van de man aangaf. Hij had immers secondenlang zijn aandacht niet op de weg en niet op het besturen van zijn auto. Dat hij dacht dat hij de autopilot van zijn Tesla had aangezet en daarop dacht te kunnen vertrouwen, maakt dat niet anders. De man is en blijft verantwoordelijk voor zijn rijgedrag.
Bij het bepalen van de straf houdt de rechtbank er rekening mee dat het aan de schuld van de verdachte te wijten is dat het verkeersongeval ontstond waarna de man is overleden. Aan de nabestaanden van het slachtoffer is onomkeerbaar leed toegebracht; zij zullen verder moeten zonder hem. Geen enkele straf zal dat leed kunnen verzachten.
Daarnaast weegt mee dat de verdachte al vele jaren vele kilometers per jaar rijdt voor zijn werk en een blanco strafblad heeft. Ook weegt de rechtbank mee dat de verdachte direct na het ongeval verantwoordelijkheid nam, de schuld van het ongeval op zich heeft genomen en oprecht berouw heeft getoond.