De omwonenden en de gemeenten vrezen voor nog meer geluidshinder omdat er meer
verkeer zal komen door de ontsluiting van een aantal nieuwe woonwijken in het
gebied. Er zijn op het traject geen geluidwerende elementen aangebracht en een
bestaande verhoging voldoet in hun ogen niet aan de eisen van een geluidswal.
Bovendien moet de snelheid ook verlaagd worden vanwege de
verkeersveiligheid. Er gelden op het traject verschillende snelheden,
uiteenlopend van 80 tot 130 km/uur. Een lagere snelheid in de nacht is
ongebruikelijk en verwarrend. Het zou -gezien het drukkere verkeer overdag-
beter zijn om overdag een lagere snelheid in te voeren.
De provincie is niet van plan de maximumsnelheid aan te passen. Daarbij
wijst zij op een akoestisch onderzoek waaruit onder meer blijkt dat langs het
traject een goed woon- en leefklimaat bestaat als de maximumsnelheid ’s nachts
wordt verlaagd naar 100 km/uur. En uit een onderzoek naar ongevallen op de A270
in relatie tot de maximumsnelheid zou blijken dat een aanpassing van de snelheid
ook niet nodig is om de verkeersveiligheid te bevorderen.