De kantonrechter oordeelt dat Ryanair voldoende aannemelijk maakte dat er een redelijke grond bestaat voor ontslag. Doorslaggevend is het rapport van een onafhankelijk onderzoeksbureau. In dit rapport staat dat 'de standplaats op Eindhoven Airport de op één na slechtst presterende Ryanair-standplaats was en ver achterbleef op het gemiddelde van Ryanairs netwerk'. Volgens de rechter was het dan ook een geëigende maatregel om de basis te sluiten. Dit maakt dat de contracten van de piloot en het cabinepersoneel kunnen worden ontbonden.
De piloot en het cabinepersoneel hebben echter wel recht op een vergoeding. Ryanair lichtte haar personeel niet tijdig in over de situatie rond de basis. De sluiting en het voorstel tot overplaatsing kwamen voor de piloot en het cabinepersoneel dan ook uit de lucht vallen. Desondanks verwachtte Ryanair wel van hen dat zij akkoord gingen met onmiddellijke overplaatsing. Het lag dus voor de hand dat het personeel dacht dat zij werden gestraft voor de staking. Daarnaast dreigde Ryanair – als reactie op de stakingen – met sluiting van de basis, terwijl die beslissing al was genomen. Daarmee stelde Ryanair zich niet alleen ongeloofwaardig op, maar schaadde zij ook op grove wijze het vertrouwen van haar werknemers. Ryanair handelde hiermee duidelijk in strijd met goed werkgeverschap en veroorzaakte een ernstige verstoring van de arbeidsrelatie met de piloot en het cabinepersoneel.
Dit alles leidt ertoe dat Ryanair de piloot en het cabinepersoneel een vergoeding moet betalen. De rechter stelt die bedragen vast op vergoedingen van in totaal zo’n 150.000 euro voor de piloot en circa 10.000 euro voor ieder lid van het cabinepersoneel.