Spoorwegovergang 's-Hertogenbosch mag afgesloten worden

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Oost-Brabant > Nieuws > Spoorwegovergang 's-Hertogenbosch mag afgesloten worden
's-Hertogenbosch, 01 maart 2018

De gemeente ’s-Hertogenbosch mag de spoorwegovergang in de wijk Orthen voorlopig afsluiten voor gemotoriseerd verkeer. De voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant heeft vandaag een verzoek om een voorlopige voorziening om die afsluiting tegen te houden, afgewezen.

In januari van dit jaar viel een fietser op de spoorwegovergang. Het college van burgemeester en wethouders besloot daarop de overgang in Orthen te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en een haakse oversteek te maken voor fietsers en voetgangers. Een omwonende maakte hiertegen bezwaar bij de gemeente en vroeg de voorzieningenrechter de gemeente voorlopig te verbieden de overgang af te sluiten.

De omwonende vindt dat het besluit onzorgvuldig is voorbereid en onvoldoende is gemotiveerd. Zo zou het verkeersbesluit de spoorwegovergang niet veiliger maken, heeft het college daar geen onderzoek naar laten verrichten en is er geen overleg geweest met omwonenden. Daarnaast zou de alternatieve route niet veilig zijn en de bereikbaarheid van voorzieningen, zoals winkelcentra, het stadscentrum en de A2 onevenredig worden belemmerd. 

Volgens het college heeft zij al lange tijd contact met ProRail over de overgang. ProRail heeft laten weten dat er regelmatig fietsers vallen op de overgang. Als een fietser valt, is er niet veel tijd om de spoorwegovergang te verlaten voordat een trein passeert, zeker sinds de invoer van het spoorboekloos rijden in december 2017. Na het incident in januari hebben het college en ProRail besloten dat de situatie veiliger wordt als fietsers de spoorwegovergang haaks op de rails passeren en gemotoriseerd verkeer de overgang niet langer mag gebruiken. Dat de alternatieve route niet veilig zou zijn, is volgens de gemeente onjuist. Er zijn geen klachten over die route en de weg zou breed genoeg zijn voor alle verkeer. Daarnaast is de gemeente van plan een tweede alternatieve route te creëren. De alternatieve routes zijn ongeveer 1,5 en 2 kilometer langer dan de huidige route via de spoorwegovergang.

De voorzieningenrechter oordeelt dat de gemeente voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de situatie door de aanpassing veiliger wordt. Ook zijn er alternatieven routes voor gemotoriseerd verkeer en blijven de voorzieningen met een relatief korte omweg bereikbaar voor de omwonende. Dat er geen overleg met omwonenden is geweest voordat het verkeersbesluit is genomen, is naar het voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter in dit geval niet onzorgvuldig, omdat de gemeente op korte termijn maatregelen voor het verbeteren van de veiligheid wil nemen. Hoewel het verkeersbesluit summier is gemotiveerd, heeft de gemeente een weloverwogen beslissing genomen. De voorzieningenrechter ziet geen aanleiding om een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoek wordt daarom afgewezen.

Uitspraak

Meest gelezen berichten