Laden...

De werkdag van: bode-beveiliger Atilla

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Overijssel > Verhalen > De werkdag van: bode-beveiliger Atilla

‘Goedemorgen’, klinkt het vrolijk door kantine van de bodes. Bode-beveiliger Atilla maakt zich klaar voor een afwisselende dag: ‘Het ontvangen van mensen is een van de taken die wij doen, maar vandaag staan er nog meer dingen op de planning. Dat is niet altijd zo hoor, er zitten ook rustige dagen tussen!’ Bode-beveiliger Atilla neemt je mee in zijn werkdag.




 


 
 

08:00 uur

Eerst maar eens een bak koffie’, zegt Atilla terwijl hij zijn jas ophangt en z’n tas neerzet. Hij pakt zijn portofoon en zijn BHV-pieper uit het rek en hij loopt richting de meldkamer: ‘Ik test nu alleen even de portofoon en kijk of er nog bijzonderheden in de overdracht staan. Later vandaag zit ik hier zelf en dan zal ik vertellen wat we hier allemaal doen’. Hij heeft nu eerst dienst bij ‘Balie C’: ‘Ik neem de zittingslijsten door en begin met het klaarzetten van de zalen.” De eerste bezoekers meldden zich bij de balie en ze krijgen te horen dat ze nog even mogen plaatsnemen in de wachtruimte totdat hun zaak wordt uitgeroepen.

‘Als de rechters er klaar voor zijn dan drukken ze vanuit de zaal op een knopje. Op het touchscreen achter mij gaat er dan een lampje branden. Dat is voor mij het moment dat ik met de zittingslijst naar de zittingszaal ga en aan de voorzitter doorgeef wie er allemaal zijn verschenen.’ Hij loopt naar buiten en roept dan luidt en duidelijk: “Aanvang zitting Bakker”. De mensen die voor deze zitting zijn gekomen lopen naar de zaal en zoeken een plekje. De zitting kan beginnen. Terwijl de zitting bezig is, houdt Atilla een oogje in het zeil: ‘Vanuit deze positie kan ik twee gangen overzien. Andere collega’s zitten ook op de ‘kruispunten’ van de gangen bij Balie A en B. Op deze manier kunnen we met z’n drieën alle gangen in de gaten houden.

 

10:30 uur

De zitting duurde niet heel erg lang en verder zijn er deze ochtend geen zittingen in de zalen bij balie C. Tijd om de collega’s in de postkamer te gaan helpen: “Hier komt alle post binnen. Voordat we het rondbrengen maken we de post open en controleren we het op bijzondere afwijkingen.” De post wordt geteld, op stapeltjes gelegd, gelabeld en op de juiste kar gelegd. Een andere collega gaat er nu voor zorgen dat de post bij de juiste collega’s terecht komt in het gebouw. Atilla is andere post aan het sorteren: “Omdat we werken op verschillende locaties (Almelo, Enschede en Zwolle) moet er ook wel eens post van de ene naar de andere locatie: de interne post. We moeten dan zorgen dat we goed kijken wat naar welke locatie moet, zodat het niet in Almelo terecht komt terwijl het naar Enschede moet.” Na een relatief rustige ochtend is het tijd voor pauze. De middag belooft namelijk toch wat drukker te worden.

 
 

 
 
 
 

12:15 uur

Omdat er vanmiddag een risicozitting is, ondersteunt Atilla zijn collega’s bij de hoofdingang: ‘Ik help nu eerst nog even een andere collega aan de gastheerbalie voordat ik naar de scanstraat ga. Ook werk ik nog wat administratie weg en lees ik me in over de zaak van zo meteen.” Als gastheer ontvang je alle bezoekers die hier moeten zijn. Je vraagt hen naar hun legitimatie en waarvoor ze komen: “Vaak komen ze voor een zitting, maar het is soms ook extern bezoek van collega’s. Als ik weet wie ze zijn en waarvoor ze komen, vertel ik ze waar ze volgens heen moeten en gaan ze door de scanstraat.”

 

13:00 uur

Als zijn andere collega weer terug is van pauze, gaat Atilla naar de scanstraat. Wanneer mensen zijn ontvangen door de collega’s bij de gastheerbalie, worden ze daarnaartoe doorverwezen. ‘Hier controleren we of bezoekers verboden of gevaarlijke dingen bij zich hebben. We verzoeken de mensen om hun tassen en metalen voorwerpen, zoals een riem, af te doen en in bakken te leggen”, aldus Atilla. De bakken gaan door de scan en de mensen lopen door de poortjes heen. Op speciale schermen zien we dan wat er in de tassen zit: “Wat vaak voorkomt is dat mensen een schilmesje bij zich hebben. Meestal is het zo dat mensen dit zonder erbij na te denken meenemen. Maar het is wel een voorwerp dat niet mee naar binnen mag, dus dat nemen we dan in bewaring”. Als er niks bijzonders in de tassen zit en alles is goedgekeurd krijgen ze de tassen terug en mogen ze doorlopen.

 
 
 
 
 
 

15:30 uur

Vandaag zijn er na 15.00 uur geen zittingen meer en dus hoeft Atilla zijn collega’s niet meer extra te ondersteunen bij de scanstraat. De laatste uurtjes van zijn werkdag zit Atilla in de meldkamer: “Als je hier zit heb je verschillende werkzaamheden. De belangrijkste taken zijn onder andere het bedienen van het beveiligingssysteem en het brandmeldsysteem. Ook kan ik vanaf hier alle intercoms beheren. Bijvoorbeeld als iemand aanbelt om de parkeergarage in te mogen of als de slagboom aan de achterkant open moet omdat er goederen geleverd worden.” Bij calamiteiten is de meldkamer verantwoordelijk voor het aansturen van het team. Aan het einde van de werkdag vult Atilla het dienstrapport aan: “Collega’s kunnen morgenochtend dan hierin lezen wat er vandaag allemaal is gebeurd. Een soort werk overdacht.” Er staat heel veel in en alles wordt bijgehouden door de centralist op de meldkamer. ‘Ik zet er nu bijvoorbeeld in dat er sleutels zijn gegeven aan monteurs en dat er bepaalde installaties in de test stand staan. Dan schrikken de collega’s morgenochtend niet dat er én sleutels ‘weg’ zijn én meldingen open staan dat dingen niet goed werken’, aldus Atilla die zijn jas aantrekt, naar buiten loopt en op zijn scooter stapt. Op naar morgen.