Laden...

Celstraf voor vrachtwagenbestuurder die dodelijk ongeval Nieuw-Beijerland veroorzaakte

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Rotterdam > Nieuws > Celstraf voor vrachtwagenbestuurder die dodelijk ongeval Nieuw-Beijerland veroorzaakte
Rotterdam, 10 juli 2025

De rechtbank Rotterdam veroordeelt een 48-jarige man tot 38 maanden gevangenisstraf en een rijontzegging van vijf jaar. Als bestuurder veroorzaakte hij in augustus 2022 een ernstig verkeersongeval toen hij met zijn vrachtwagen de Zuidzijdsedijk in Nieuw-Beijerland afreed. Daar was op dat moment een barbecue gaande. Bij het ongeval vielen meerdere dodelijke slachtoffers en raakten er mensen ernstig gewond.

Verkeersongeval

Op 27 augustus 2022 heeft de verdachte als bestuurder van een vrachtwagen een verkeersongeval veroorzaakt waarbij zes personen en een ongeboren kind overleden. Daarnaast zijn verschillende personen (zwaar)gewond geraakt. De overledenen en gewonden woonden een buurtbarbecue onderaan de Zuidzijdsedijk bij. De opkomst was die avond na alle restricties van Covid groot.

Verdachte was op 24 augustus 2022 vertrokken vanuit Murcia, Spanje. Hij reed op 27 augustus 2022 omstreeks 18:00 uur – in verband met een omleidingsroute die hem vanaf de A29 over dijken en binnenwegen van de Hoeksche Waard stuurde – met de vrachtwagen op de Zuidzijdsedijk in Nieuw-Beijerland. Daar stond hij ruim twintig seconden stil.

Een getuige wilde de verdachte aanspreken om hem te helpen, maar kreeg geen contact en zag dat de verdachte met zijn handen begon te schudden. Daarna kwam de vrachtwagen weer in beweging. De verdachte, die aanvankelijk gas gaf, reed met de vrachtwagen de dijk af, dwars door een grote mensengroep. Hij liet een spoor van vernieling achter. De verdachte kon dit kennelijk niet verhinderen of corrigeren, omdat hij een epileptische aanval had.

Een getuige trof de verdachte na het ongeval in de cabine verward aan. Een andere getuige zag dat de verdachte helemaal in een andere wereld was, hij was bevroren en keek strak voor zich uit. Twee agenten zagen de verdachte als iemand die apathisch voor zich uitkeek en langzame schokkende bewegingen met zijn hoofd maakte.

Epilepsie

De verdachte was er sinds zijn vijftiende mee bekend dat hij aan epilepsie leed en dat hij daar medicatie voor moest slikken. Ondanks dat heeft hij zijn medicatie niet op juiste wijze ingenomen. Ook heeft hij in de dagen voorafgaand aan het ongeval cocaïne gebruikt. Dit bleek uit bloedonderzoek. De hoeveelheid cocaïne en afbraakproduct daarvan waren los beschouwd niet strafbaar. Gezien zijn medische conditie was het hem echter afgeraden deze drugs te gebruiken.

Zijn verklaring ‘Op de dag van het ongeluk overviel het mij. Als ik het voel aankomen zet ik mijn vrachtauto aan de kant’ is tekenend voor de onderschatting van de ernst van zijn aandoening en de risico’s die verdachte hierdoor in het leven heeft geroepen. Het is zeer onvoorzichtig, onoplettend en onachtzaam geweest om als bestuurder met een vrachtwagen deel te nemen aan het verkeer. Dat de verdachte op 27 augustus 2022 verkeerde onder zodanige invloed dat hij niet een vrachtauto mocht besturen wordt niet bewezen.

Bevoegdheid

Verdachte had op grond van zowel de Europese, Spaanse als Nederlandse wet- en regelgeving geen CE-rijbewijs (vrachtwagen of aanhanger van meer dan 750 kg) moeten willen verkrijgen. In Spanje geldt – net als in Nederland – dat het verkrijgen of verlengen van een rijbewijs alleen is toegestaan als zich in de afgelopen tien jaar geen epileptische aanvallen hebben voorgedaan en geen behandeling nodig was. Gebruik van anti-epileptische medicatie is niet toegestaan. De verdachte was niet zo lang aanvalsvrij en gebruikte medicatie.

Toch heeft verdachte een permiso de conducción (Spaans rijbewijs) verkregen met daarop onder meer de categorie CE. Mogelijk heeft verdachte zijn aandoening gemeld bij de verantwoordelijke autoriteiten, maar is daarvan geen registratie gemaakt. Toch is dit de verantwoordelijkheid van verdachte. De verdachte wordt geacht de wet te kennen, is bekend met zijn aandoening en weet dat hij sinds 2017 epileptische aanvallen heeft gehad.

Strafmaat

De handelswijze van de verdachte heeft diep en onherstelbaar leed toegebracht aan de nabestaanden van de slachtoffers. Verder is duidelijk geworden dat het verkeersongeval ook voor de overige betrokken zeer grote gevolgen heeft gehad en dat ook zij hier nog steeds nare gevolgen van ondervinden. De rechtbank rekent de verdachte al dit verdriet en leed aan.

Verdachte heeft zich schuldig gemaakt aan het overtreden van artikel 6 van de Wegenverkeerswet. Hij heeft schuld aan een verkeersongeval waardoor meerdere personen zijn overleden of (zwaar)gewond zijn geraakt. De verdachte heeft zich verder schuldig gemaakt aan het overtreden van artikel 5 van die wet. Het rijgedrag van de verdachte veroorzaakte namelijk ook  gevaar op de weg, waardoor personen licht gewond zijn geraakt en meerdere personen (dodelijk) gewond hadden kunnen raken.

De rechtbank acht op zich een gevangenisstraf van 42 maanden passend, ware het niet dat de redelijke termijn voor behandeling van een strafzaak is overschreden. Aan de verdachte wordt daarom een celstraf opgelegd van 38 maanden. Daarnaast is de rechtbank niet overtuigd geraakt van de daadwerkelijke motivatie van de verdachte om nooit meer een vrachtwagen te besturen. Om die reden wordt hem ook de maximale rijontzegging van vijf jaar opgelegd.

Uitspraken