Verdachte verkeersongeval Goeree-Overflakkee niet verantwoordelijk voor ongeval, wel volstrekt onverantwoordelijk en gevaarlijk verkeersgedrag van verdachte

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Rotterdam > Nieuws > Verdachte verkeersongeval Goeree-Overflakkee niet verantwoordelijk voor ongeval, wel volstrekt onverantwoordelijk en gevaarlijk verkeersgedrag van verdachte
Rotterdam, 14 juli 2015

 

De man die verdacht werd van het veroorzaken van een dodelijk ongeval in Goeree-Overflakkee, is niet verantwoordelijk voor het ontstaan van het ongeval. Dat oordeelt de rechtbank Rotterdam. Wel heeft de verdachte onverantwoordelijk gereden. Hiervoor krijgt de verdachte 15 dagen hechtenis en 90 uur taakstraf. Ook mag de verdachte 17 maanden geen voertuig besturen.

Bij het ongeval, op 19 april 2013 in de gemeente Goeree-Overflakkee, hebben twee jongemannen het leven verloren. Twee auto’s zijn op elkaar gebotst, waarbij beide bestuurders een wezenlijke verkeersfout hebben gemaakt. De verdachte heeft veel te hard gereden en is bij het naderen van de kruising niet voorzichtig genoeg geweest.
De andere bestuurder heeft geen voorrang verleend. De rechtbank acht het aannemelijk dat deze bestuurder niet op een goede en toereikende manier heeft gekeken of er verkeer naderde en hij veilig kon oversteken en is  - gelet op de plaatselijke omstandigheden – met een te hoge snelheid die kruising overgestoken.  Uit de verklaring van de andere bestuurder en uit technisch onderzoek leidt de rechtbank af dat deze bestuurder de auto van verdachte voor het oversteken van de kruising in het geheel niet heeft opgemerkt (hetzelfde geldt overigens voor de achter de auto van verdachte rijdende auto). In dat licht bezien heeft het verkeersgedrag van de verdachte - hoe onvoorzichtig ook - naar het oordeel van de rechtbank geen invloed gehad op de beslissing van de andere bestuurder om de kruising op dat moment over te steken. Uit de technische rapporten volgt verder dat, indien verdachte de kruising zou zijn genaderd met een aldaar toegestane snelheid, het ongeval eveneens zou hebben plaatsgevonden in die zin dat verdachte het ongeval ook dan niet zou hebben kunnen vermijden.
De rechtbank concludeert dat sprake was van een noodlottig toeval, en niet van dood door schuld. Er is geen bewijs voor het verwijt dat het verkeersgedrag van verdachte daadwerkelijk heeft bijgedragen aan het ontstaan van het ongeval.
Verdachte heeft zich wel volstrekt onverantwoordelijk en gevaarlijk gedragen. Hij had gedronken en is buiten de bebouwde kom met aanzienlijk te hoge snelheid op een onoverzichtelijke kruising afgereden. Het feit dat de andere bestuurder hem op de kruising zelf voorrang behoorde te verlenen, doet aan de ernst van verdachtes eigen verkeersfouten niet af.


De verdachte is – buiten zijn schuld – bij een verkeersongeval betrokken geraakt. Zijn rijgedrag heeft er wel voor gezorgd dat de gevolgen van het ongeval des te ernstiger zijn geweest.
De verdachte is voorafgaand aan de zitting al 15 dagen in hechtenis geweest. Ook is zijn rijbewijs al 17 maanden ingetrokken geweest. De taakstraf van 90 uur zal hij nog wel moeten vervullen.

Uitspraken

Meest gelezen berichten