Laden...

​Nieuwe digitale toegang Rechtspraak

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksReglementen procedures en formulieren > Civiel > ​Nieuwe digitale toegang Rechtspraak

Nieuwe digitale toegang Rechtspraak is snel, overzichtelijk en makkelijk in gebruik

Pieter Ballings kan eigenlijk niet wachten tot hij en zijn collega’s echt gebruik kunnen maken van het nieuwe portaal ‘Mijn Rechtspraak’ voor civiel recht en bestuursrecht. “Het is snel, overzichtelijk en makkelijk in gebruik. Ik zie niet in waarom de advocatuur dit communicatiekanaal met de gerechten niet zou gebruiken.”

Pieter Ballings

Voor de 32-jarige advocaat blijft het een beetje vreemd om op een feestje te vertellen dat hij nog geregeld een fax stuurt naar een rechtbank. “Dan is de eerste vraag waarom je niet gewoon een mailtje stuurt. Waarop ik dan weer moet uitleggen dat er wettelijke eisen zijn aan stukken die je indient bij de rechtbank. Dat is terecht en logisch, maar het blijft natuurlijk wel een beetje gek dat je in deze tijden faxen en poststukken verstuurt en vervolgens nabelt om te vragen of alles in goede orde is ontvangen.”

Eerste pilot 28 juni 2021

Nog dit jaar moet dat administratieve gedoe en de bijbehorende extra tijd voor de advocatuur weer wat zijn verminderd. Stapsgewijs, beheerst en zorgvuldig realiseert de Rechtspraak de komende jaren eenvoudige, digitale toegang tot de rechtspraak in civiele en bestuursrechtelijke zaken via het project Digitale Toegang (project DT). Te beginnen met een pilot voor het digitaal indienen van beslagrekesten bij de rechtbank Amsterdam. Vanaf 28 juni 2021 kunnen advocaten beslagrekesten digitaal indienen bij en stukken digitaal uitwisselen met de rechtbank Amsterdam. Is de pilot succesvol, dan kunnen advocaten in het najaar bij alle rechtbanken in Nederland digitaal beslagrekesten indienen.

Blije secretariaten

Pieter was een van de advocaten die heeft meegedaan aan de gebruikerstesten begin dit jaar. “Het is erg leuk om mee te doen. Je probeert zelf te ontdekken hoe het systeem werkt en ondertussen wordt geobserveerd op welke knoppen je dan klikt. Ik was blij verrast toen ik voor het eerst het webportaal zag. Ik vind het een gebruiksvriendelijke toepassing. Ik had snel onder de knie hoe het werkt. Wat me opviel is het gemak en de snelheid waarmee je stukken kunt indienen. En je ziet direct een bevestiging dat je een stuk hebt ingediend. We hoeven dus niet meer na te bellen. Daar word ik blij van, maar ik denk onze secretariaten ook. Het scheelt straks aanzienlijk in tijd en de papierwinkel is mijn inschatting.”

Verregaande digitalisering

Bij Holla Advocaten werken ruim 70 advocaten in uiteenlopende disciplines. Pieter heeft zich gespecialiseerd in intellectueel eigendomsrecht en ICT. “Je zit dicht op de nieuwste digitale ontwikkelingen en bijvoorbeeld ICT is een vrij nieuw rechtsgebied”, aldus Pieter. “Je ziet dat de wereld in verregaande mate digitaliseert. Ook op ons kantoor hebben we eigenlijk alle dossiers digitaal en we gebruiken een speciaal e-mailprogramma om vertrouwelijke stukken te mailen. Digitalisering, ook in de rechtspraak is een onomkeerbare trend. Natuurlijk ga ik al mijn collega’s stimuleren om vanaf 28 juni 2021 beslagrekesten digitaal in te dienen. Maar ik denk niet dat dat nodig zal zijn.”