Laden...

Akte non-appèl aanvragen

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksHome > Onderwerpen > Akte non-appel

Een akte non-appèl is een verklaring van de rechtbank dat partijen geen hoger beroep hebben ingesteld tegen bijvoorbeeld een echtscheiding. Deze vraagt u aan bij de rechtbank. Informeer bij de rechtbank hoe u dit doet.

Akte van berusting en akte non-appèl: wat is het verschil?

Akte van berusting

Een akte van berusting is een schriftelijke afspraak tussen partijen, waarin ze verklaren dat ze niet in hoger beroep gaan. Partijen ‘berusten’ in de uitspraak van de rechter.

Akte non-appèl

In een akte non-appèl verklaart de rechtbank dat partijen geen hoger beroep hebben ingesteld tegen de uitspraak van de rechter. De akte van berusting wordt opgesteld door partijen zelf, een akte non-appèl kan alleen via de rechtbank worden aangevraagd. Het is een verklaring van de rechtbank.

 

Wanneer heeft u welke akte nodig?

Bijvoorbeeld als de rechter een echtscheiding heeft uitgesproken en u wilt de beschikking inschrijven bij de gemeente:

Vóór het verlopen van de hoger beroepstermijn

Dan heeft u een akte van berusting nodig. U schrijft en ondertekent de verklaring zelf. Of regelt een akte via uw advocaat. U hoeft niet naar de rechtbank.

Ná het verlopen van de hoger beroepstermijn

Dan heeft u een akte non-appèl nodig. Deze vraagt u aan bij de rechtbank, die uitspraak heeft gedaan in de echtscheidingsprocedure.

 

Kosten en voorbeeld

Voor een akte non-appèl bij een echtscheiding is geen griffierecht verschuldigd.
Op de echtscheidingsbeschikking wordt een stempel ‘verklaring non-appèl’ gezet. Soms ontvangt u, naast de stempel, ook een schriftelijke verklaring van de griffie. Dit verschilt per rechtbank.

Voorbeeld van een stempel verklaring non-appèl die door de griffie wordt geplaatst Voorbeeld van een ondertekening ‘verklaring non-appèl’

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Algemene vraag

Algemene vragen over de rechtspraak, vragen over bewind(voering) en ondersteuning bij het digitaal werken in Mijn Rechtspraak en Mijn CBM (was Mijn Bewind):

  • Maandag t/m donderdag: 8:00 uur tot 20:00 uur
  • Vrijdag: 8:00 uur tot 17:30 uur

Financiële vraag

Vragen over griffierecht, saldo-opgave, uitstel van betaling aanvragen/betalingsregeling, kopie van de nota en leverancierszaken:

088 361 10 01

rsc.financieel@rechtspraak.nl

  • Maandag t/m vrijdag: 8:00 tot 17:30 uur

Vraag over rechtszaak of dossier

Vraag over een lopende procedure: neem contact op met de rechtbank, het gerechtshof of het bijzonder college die de zaak behandelt.

Contact