9 mei - Monster Energy, die het Amerikaanse Bang Energy en een in Nederland gevestigde dochtervennootschap betichtte van misleidende reclame, is door de rechter grotendeels in het ongelijk gesteld. De rechter verklaarde zich onbevoegd ten aanzien van de Amerikaanse gedaagden, onder wie de bestuurder van Bang. De reclame in het YouTube filmpje waarin de bestuurder van Bang beweert dat de energiedrankjes van Bang Alzheimer en Parkinson tegengaan, richt zich volgens de rechter niet op de Nederlandse markt. Het Nederlandse Bang bedrijf moet wel aanpassingen op haar blikjes en in haar reclame-uitingen doorvoeren. Hoewel algemeen bekend is dat in reclameslogans wordt overdreven, beoordeelde de rechter het op de blikjes groot gedrukte woord “L-Arginine” als misleidend. Consumptie van 200 blikjes per dag is nodig wil het in de drankjes voorkomende stofje L-Arginine invloed hebben op de spierkracht. Ook het pictogram met een spierbundel dat in reclame-uitingen van Bang B.V. voorkomt, moet worden verwijderd.
Lees hier de uitspraak:
ECLI:NL:RBAMS:2019:3386