21 december - Internetbedrijf Facebook moet meer doen om te voorkomen dat er op Facebook en Instagram nog langer nep-advertenties van kledingmerk Tommy Hilfiger worden getoond. Dat heeft de voorzieningenrechter bepaald. De advertenties tonen kleding van het bedrijf, maar zijn niet van het bedrijf afkomstig. Bij doorklikken wordt doorgelinkt naar sites van onbekende personen. Facebook nam eerder al maatregelen, maar deze bleken onvoldoende: de advertenties bleven terugkomen. De rechter is het met het kledingbedrijf eens dat Facebook de plicht heeft alle redelijke inspanningen te doen om de nep-advertenties, die inbreuk maken op het intellectueel eigendomsrecht van Tommy Hilfiger, van zijn platforms te weren. Ook moet Facebook alle gegevens verstrekken die het bedrijf over de malafide adverteerders bezit. Daarnaast dient de samenwerking met deze partijen direct te worden stopgezet. Komt Facebook zijn verplichtingen niet na, dan dient het bedrijf een dwangsom te betalen van 10.000 euro per dag, tot een maximum van 2 miljoen euro.
Lees de volledige uitspraak:
ECLI:NL:RBAMS:2018:9362