12 december - In een zaak waarin energiemaatschappij Vattenfall bijna 12.000 euro aan onbetaalde facturen vordert, moet zij aantonen wie het initiatief heeft genomen voor de overeenkomst uit 2018, die per telefoon is gesloten. Dat heeft de kantonrechter bepaald. Hoewel de consument niet in de procedure is verschenen moet de rechter op basis van het Europees consumentenrecht uit zichzelf onderzoeken of Vattenfall zich bij het sluiten van de overeenkomst aan de informatieplichten heeft gehouden. Als de consument zelf belde, hoeft de overeenkomst niet schriftelijk te zijn gesloten, maar als Vattenfall het initiatief nam, moet dat wel. Vattenfall moet bewijzen hoe het is gegaan, met bijvoorbeeld een uitdraai van haar informatiesysteem. Verder moet de rechter de consument actief beschermen tegen oneerlijke voorwaarden, zoals het prijswijzigingsbeding. Dat is eerder niet eerlijk bevonden en dat vindt de kantonrechter nog steeds. Vattenfall mag hierop reageren en vast een nieuwe berekening van het onbetaalde bedrag overleggen, zonder de verhoging van de energieprijzen sinds 2018.