De rechtbank oordeelt dat de autofabrikanten onrechtmatig hebben gehandeld doordat zij met de sjoemelsoftware de toezichthouder en de kopers van de auto’s opzettelijk hebben misleid. Dat is in één woord bedrog. Door dat bedrog hebben de kopers van de auto’s achteraf bezien te veel betaald voor de auto toen zij die kochten. Dat is hun schade.
De autodealers hebben auto’s verkocht die door de sjoemelsoftware niet aan de redelijke verwachtingen van de kopers voldeden. Daarom hebben de kopers jegens de autodealers recht op prijsvermindering.
Het vonnis bevat geen betalingsveroordeling. De consumenten zullen zelf nog een procedure moeten voeren op basis van dit vonnis. De wet voorziet in de mogelijkheid dat Car Claim met de autofabrikanten en de autodealers gaat overleggen over een overeenkomst tot vergoeding van schade, die vervolgens voor alle autobezitters verbindend verklaard kan worden.
Na de ontdekking van de sjoemelsoftware moesten de auto’s naar de autodealer voor een software-update. De rechtbank vindt het niet aannemelijk dat een aanzienlijk deel van de autobezitters door deze update schade heeft geleden.