De gemeente Amsterdam vindt het te druk in de Amsterdamse binnenstad. De veelheid aan bezoekers wordt mede aangetrokken door de passagiersvaart op de grachten en andere binnenwateren. Mede daarom is er in 2019 nieuw beleid voor de passagiersvaart gekomen met een nieuw systeem voor exploitatievergunningen. Exploitatievergunningen voor het vervoeren van passagiers krijgen vanaf 2024 een beperkte looptijd. Datzelfde geldt voor de ligplaatsvergunning – die gekoppeld is aan de exploitatievergunning. Het beperkt aantal ligplaatsen voor boten en het beperkte aantal exploitatievergunningen maakt dat de ligplaatsvergunningen volgens de gemeente schaars zijn. Nieuwe ligplaatsvergunningen dienen volgens de gemeente voortaan voor bepaalde tijd te worden uitgegeven. Bestaande vergunningen moeten worden omgezet naar bepaalde tijd.
Zeventien reders gingen in beroep gegaan tegen het omzetten van hun ligplaatsvergunning van onbepaalde naar bepaalde tijd. De rechtbank oordeelt dat de bepaalde duur van de ligplaatsvergunningen mag worden gekoppeld aan de duur van de exploitatievergunningen. De gemeente was dan ook bevoegd om hun ligplaatsvergunningen te wijzigen naar bepaalde tijd, onder vermelding van de einddatum van de vergunning.