Laden...

Opel, Peugeot, Citroën en DS verkochten ‘sjoemeldiesels’

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Amsterdam > Nieuws > Opel, Peugeot, Citroën en DS verkochten ‘sjoemeldiesels’
Amsterdam, 30 juli 2025
Dieselvoertuigen van de merken Opel, Peugeot, Citroën en DS die vanaf 2009 in Nederland op de markt zijn gebracht, bevatten zogeheten ‘sjoemelsoftware’. Daardoor was in de praktijk de stikstofuitstoot van die dieselauto’s te hoog en werd niet voldaan aan de daarvoor geldende regels. Dat heeft de rechtbank geoordeeld in zaken die waren aangespannen door drie claimstichtingen. 

Collectieve actie

De rechtbank heeft deze uitspraak gedaan in een collectieve actie. Drie stichtingen spanden namens Nederlandse autobezitters deze procedure aan tegen verschillende Nederlandse en buitenlandse bedrijven van het Stellantis-concern en tegen de Nederlandse autodealers die de auto’s hebben verkocht. Stellantis is het huidige moederbedrijf van onder meer de automerken Opel, Peugeot, Citroën en DS.
In eerdere tussenvonnissen (ECLI:NL:RBAMS:2023:5252 en ECLI:NL:RBAMS:2023:7549) besliste de rechtbank al over de bevoegdheid van de Nederlandse rechter en de ontvankelijkheid van de drie stichtingen. 

Europese regels om uitstoot van schadelijke stoffen te beperken

In het vonnis staat de vraag centraal of de vanaf 2009 verkochte dieselauto’s voldoen aan de Europese regels voor de uitstoot van schadelijke stoffen. Die regels gelden voor autofabrikanten die dieselauto’s produceren. Die regels zijn er ter bescherming van het milieu en de volksgezondheid. Om aan de regels te voldoen, zijn dieselauto’s voorzien van een zogeheten emissiecontrolesysteem om onder andere de uitstoot van stikstofoxide (NOx) te beperken. 

Te hoge stikstofuitstoot door sjoemelsoftware

De rechtbank oordeelt dat het emissiecontrolesysteem bij bepaalde omstandigheden minder goed of helemaal niet werkt door de manier waarop de software voor dat systeem is geprogrammeerd. Het gevolg daarvan is dat een auto tijdens een officiële goedkeuringstest weliswaar voldoet aan de uitstooteisen, maar in de praktijk (onder normale rij-omstandigheden) niet altijd voldoet aan die eisen. Zo maakte Opel gebruik van een temperatuurvenster, waardoor het emissiecontrolesysteem van Opel niet werkte bij bepaalde temperaturen. Bij Peugeot, Citroën en DS werkte het emissiecontrolesysteem niet of minder goed doordat bij normale gebruiksomstandigheden niet altijd genoeg AdBlue werd gebruikt. AdBlue vermindert de uitstoot van stikstof. Daarmee is sprake van verboden manipulatie-instrumenten als bedoeld in de Europese regelgeving, door de Stichtingen ook wel sjoemelsoftware genoemd. 

Dieselvoertuigen van verschillende emissiegeneraties

Het oordeel van de rechtbank gaat over dieselvoertuigen van de emissiegeneraties 5 en 6b. Auto’s van de emissiegeneratie 5 zijn vanaf september 2009 verkocht en auto’s van de emissiegeneratie 6b vanaf september 2014. Voor de Opel-voertuigen van de Euro 5- en de 6b-generatie en voor de Peugeot-, Citroën- en DS-voertuigen van de Euro 6b-generatie is vast komen te staan dat deze zijn voorzien van verboden manipulatie-instrumenten. Voor de Peugeot-, Citroën- en DS-voertuigen van de Euro 5-generatie wordt dat, behoudens tegenbewijs, vermoed ook zo te zijn.

Vervolg van de procedure

De uitspraak van vandaag is een tussenvonnis. Dat betekent dat de procedure verder gaat en dat de rechtbank nog een aantal andere beslissingen moet nemen. Voor één categorie voertuigen wordt Stellantis c.s. in de gelegenheid gesteld tegenbewijs te leveren. Daarna gaat de rechtbank zich nog buigen over de vraag of de gedaagde partijen aansprakelijk zijn voor het op de markt brengen van de sjoemeldiesels. 

Procedures tegen andere automerken

In 2015 is bekend geworden dat het Duitse Volkswagen opzettelijk sjoemelsoftware toepaste in bepaalde dieselvoertuigen en daarmee de Europese regels voor de uitstoot van stikstof overtrad. Sinds het bekend worden van het Volkswagen-dieselschandaal is ook onderzoek gedaan naar de uitstoot van andere automerken. Behalve de procedure tegen Stellantis (over de merken Opel, Peugeot, Citroën en DS) lopen er bij de rechtbank Amsterdam op dit moment ook nog procedures tegen een aantal andere automerken.

Meer informatie

Voor meer informatie kunt u een e-mail sturen naar de afdeling Communicatie van de rechtbank Amsterdam.


Uitspraken