Kunst en exposities

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksOver de rechtbank > Gebouwen en exposities > Kunst en exposities

Maastricht

Tot 23 maart 2018 exposeert Miriam Meertens haar werken in het atrium van locatie Maastricht.

“Toen het einde van mijn rechtenstudie in zicht was, heb ik de stoute schoenen aangetrokken: ik meldde me aan bij de kunstacademie te Maastricht: plastische vormgeving (in de volksmond: beeldhouwen). Enkele jaren heb ik de studies gecombineerd en later heb ik de academie met mijn juridische werk gecombineerd. Aan het eind van het derde jaar besloot ik de academie op te geven voor een loopbaan op het juridische gebied. Nu zo’n twintig jaar later kruipt het bloed waar het niet gaan kan en heb ik met veel enthousiasme het schilderen en keramiek opgepakt. Ik vind het fijn om dingen te maken. Om van zoiets eenvoudigs als een doek en wat verf een gevoel, een beleving over te dragen, dat de manier waarop ik die verf op dat doek overbreng ertoe leidt dat er iets nieuws ontstaat, iets dat het puur en alleen verf op doek gebrachte, overstijgt. Want laten we wel wezen: iedereen, letterlijk iedereen, kan verf op een doek aanbrengen. Als ik schilder ben ik alleen maar bezig met het werk; de kleur, de compositie. Op dat moment bestaat er niets anders, dan ben ik even los van de wereld. Dan leef ik in mijn (schilder)wereld, in mijn beeld. Dat is fijn. In die wereld zijn er geen problemen, groot of alledaags. Het enige dat me bezighoudt is welk beeld wil ik maken en hoe bereik ik dat met mijn beperkte middelen, te weten doek en verf. Hoe verbeeld ik het gevoel midden in een stormachtige zee te zijn, zonder die stormachtige zee letterlijk te schilderen. En me alleen maar met deze vraag te hoeven bezighouden geeft me een enorm gevoel van vrijheid. Vrijheid om in mijn eigen wereld, in mijn eigen beeld te mogen leven.”

www.meerintens.nl

 

Bezoek exposities

De toegang is gratis. Zie de openingstijden en het adres.

 

Exposeren?

Mocht u geïnteresseerd zijn in het exposeren van uw tweedimensionale kunstwerken, dan kunt u foto’s van uw recente werken, vergezeld van een curriculum vitae, opsturen naar: Rechtbank Limburg, t.a.v. de Kunstcommissie, mevr. P. Kuster, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht of per mail rechtbanklimburg@rechtspraak.nl.

De kunstwerken dienen geschikt te zijn om in een rechtbank te worden geëxposeerd. Dat wil zeggen dat aanstootgevende kunstwerken, te denken valt bijvoorbeeld aan gewelddadige afbeeldingen of expliciete naakten, niet zullen worden tentoongesteld. De selectie gebeurt door de kunstcommissie van de rechtbank.

 

 

Roermond

In het gerechtsgebouw in Roermond zijn op meerdere plaatsen kunstwerken te vinden. Zo hebben de kunstenaars Sylvie Zijlmans en Hewald Jongenelis de muren van verschillende zittingszalen opgesierd met bronzen afgietsels van de stam van een plataan, die vroeger op het terrein van het gerechtsgebouw stond. Een bronzen koorddanser en hondje maken ook onderdeel uit van het kunstwerk dat zich door drie zittingszalen voortzet. 

Aan het plafond van de centrale hal hangt een enorm doek dat is opgebouwd uit allerlei verschillende stoffen. Dit kunstwerk, gemaakt door Fransje Killaars, springt door de felle kleuren en verschillende dessins zeer in het oog. Ook het kleurrijke kunstwerk op de eerste verdieping (afbeelding hieronder) is van haar hand.

 

Bronzen hondej gemaakt door Sylvie Zijlmans en Hewald Jongenelis Sylvie Zijlmans en Hewald Jongenelis

 

Kleurrijk kunstwerk van Fransje Killaars op de eerste verdieping Fransje Killaars

 

 

In de centrale hal van het gebouw staat het kunstwerk Droom en Werkelijkheid, gemaakt door Nabo Gass. Dit kunstwerk is eind 2007 op advies van de kunstcommissie door het bestuur aangeschaft.

Buiten het gebouw bevindt zich een kunstwerk van Roberto Ruggiu. 2 groene granieten schalen met een doorsnede van ieder twee meter symboliseren storm en stilte. In de monumentale schalen zijn respectievelijk een 'stormachtig' bewerkte en een bijna gave marmeren plaat ingelegd.