Op het moment van het ongeval was er sprake van dichte mist en bovendien was het donker. De vrouw uit Haarle, een beroepschauffeur, had op dat moment beperkt zicht. Los van de vraag of ze onder die omstandigheden de inrit had moeten inrijden, is haar handelswijze ná het inrijden van de inrit cruciaal. In plaats van de vrachtauto direct te verplaatsen heeft ze deze laten staan, terwijl er sprake was van dichte mist en duisternis. Ook had ze niet de intentie om de vrachtauto op dat moment te verplaatsen, maar wilde ze eerste de omgeving verkennen. Hiermee vormde ze een blokkade voor de bestelbus. Dat de bestelbus met een te hoge snelheid over de N35 reed maakt het verwijtbare handelen voor de vrachtwagenchauffeuse niet anders. Ook de chauffeur van de bestelbus heeft schuld aan het ongeval door onder andere niet te anticiperen op de weersomstandigheden. Hij heeft te hard gereden – de maximum snelheid is daar 80 kilometer per uur – en het was op dat moment mistig en donker, waardoor het zicht belemmerd werd. Bovendien kent de weg op dat stuk veel in- en uitritten.