Er komt veel technische kennis bij kijken. Om te weten hoe je een groot schip bestuurt, hoe radarsystemen werken of het leidingstelsel van een tanker in elkaar zit, gaan de zeven rechters en vijf juridisch medewerkers van deze kamer af en toe op werkbezoek bij een scheepswerf, binnenvaartschip of scheepssimulator. Soms klautert een rechter via een touwladder met de loods mee aan boord van een zeeschip of gaat hij mee met de Zeehavenpolitie.
Maritieme zaken zijn ook internationale zaken. ‘Dit vakgebied is echt een wereld op zich, en het gáát ook over de hele wereld. Noten uit Iran, octopus uit Senegal, het komt allemaal voorbij. Wist je dat minstens 60 procent van alles wat gemaakt wordt uit China komt? Daarvan stroomt een groot deel in containers de wereld over. Onder meer via Rotterdam, de toegangspoort naar Europa, en dan verder over de rivieren. Als de haven afgesloten raakt heeft Zwitserland binnen twee weken geen eten meer, zegt men. Dan moet alles over het spoor en de weg en dat gaat niet.’