Een explosie veroorzaakt brand op een containerschip in Angola, de op drift geraakte ‘Julietta D’ beschadigt een windmolenpark op zee, er vallen slachtoffers bij een botenbotsing voor de kust van Scheveningen en kevers verpesten een scheepslading zonnebloemzaad. Wat is er misgegaan en wie is aansprakelijk voor de schade? Daar houdt rechter Pauline van Schouwenburg van de maritieme kamer in Rotterdam zich mee bezig.
Van Schouwenburg kreeg 28 jaar geleden als beginnend advocaat al zaken over zeevervoer en internationale handel op haar bureau, die door de ‘natte kamer’ van de rechtbank Rotterdam werden behandeld. ‘Ik vond het meteen leuk’, zegt ze. En dat is niet anders nu ze al 15 jaar rechter in diezelfde kamer is. Ze houdt van de mensen in de haven en de scheepvaart: ‘Het zijn echte doeners, mensen met beroepstrots die begrijpen dat er weleens iets fout gaat. Geen zeurpieten.’ En van de zaken die ze behandelt. ‘Je kunt van al die zaken een film maken in je hoofd en die is altijd spectaculair: grote machines, explosies, brand, een kraan die een stuurhut van het dek schuift – je ziet het voor je.’