Laden...

Digitaal procederen in hoger beroep verzoekschriftprocedures

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksReglementen procedures en formulieren > Civiel > Digitaal procederen in hoger beroep verzoekschriftprocedures

Bij het gerechtshof ‘s-Hertogenbosch kunt u als advocaat sinds 26 mei 2025 digitaal procederen in hoger beroep verzoekschriftprocedures. Dit geldt voor alle soorten verzoekschriften: familie- en jeugdrecht, curatele, bewind en mentorschap (CBM), insolventies, handelszaken en arbeidszaken (WWZ).

 

 

Voordelen digitaal procederen

  • Eenvoudig stukken (documenten) in pdf-formaat uploaden en downloaden.
  • Digitale ontvangstbevestiging na elk (nieuw) ingediend stuk.
  • Tijd- en plaatsonafhankelijk inzicht in uw dossiers.
  • Een kennisgeving per e-mail als het gerechtshof iets heeft toegevoegd of gewijzigd in het dossier.
  • Geen stukken op papier nasturen aan de griffie, zoals bij Veilig Mailen.

Direct hoger beroep indienen

U logt in met uw advocatenpas of -app.

Let op: start u met uw A-pas het hoger beroep? Dan bent u de enige die toegang heeft tot het digitaal dossier. U kunt via de site van de Nederlandse Orde van Advocaten een collega of medewerker machtigen om ook toegang te hebben.

Inloggen Mijn Rechtspraak

 

Digitaal procederen in hoger beroep verzoekschriftprocedures bestaat uit de volgende stappen:

De griffie verwerkt uw ingediende stukken handmatig. Dat betekent dat het even kan duren voordat de andere partij(en) de stukken kunnen inzien in Mijn Rechtspraak. Heeft het spoed? Bel dan met de griffie.

 

>Alles uitklappen
  • U begint met het maken van een verzoekschrift in hoger beroep en slaat dat op in pdf/a-formaat. Zet in uw verzoekschrift:

    • voornamen, naam en woonplaats van de appellant;
    • voornamen, naam en woonplaats van alle belanghebbenden;
    • bij familie- en jeugdrecht: de gewone verblijfplaats van de minderjarige(n).

    Ook het V1-formulier (beschikbaar in het elektronisch journaal civiel gerechtshoven) vult u in zoals u gewend bent. Daarna downloadt u het formulier als pdf-bestand en slaat het op.

  • U logt in met uw advocatenpas of -app.

    Inloggen Mijn Rechtspraak

    Na inloggen:

    • Kies 'Nieuwe zaak indienen' en vul de gevraagde gegevens in.
    • Upload het pdf-bestand van uw beroepschrift en het pdf-bestand van het ingevulde V1-formulier
    • Voeg aparte pdf-bestanden toe van elke verplichte bijlage, zoals genoemd in het relevante procesreglement.

    Klik op de knop Bericht versturen om uw aanvraag en de bijlagen in te dienen.

    Let op:

    • Bijlagen uploadt u als afzonderlijke pdf-bestanden in Mijn Rechtspraak. Dit kunnen alleen pdf/a-bestanden zijn. Een bestand kan tot 25 MB groot zijn.
    • Audio- en videobestanden verstuurt u via Veilig Mailen. In Mijn Rechtspraak uploadt u dan een bericht waarmee u het gerechtshof dat laat weten.

    Ontvangstbevestiging

    Na indienen ziet u direct een melding met datum en tijd van indienen en het indieningsnummer. Een ontvangstbevestiging van uw indiening kunt u downloaden bij Verstuurde berichten.

    Griffierecht

    U ontvangt per post een uitnodiging om het griffierecht te betalen.

  • Staat u de verwerende partij bij in hoger beroep? Dan kunt u ook digitaal procederen en uw stukken digitaal indienen.

    U logt daarvoor in op Mijn Rechtspraak.

    • In het startscherm kiest u 'In lopende zaak aanmelden'.
    • Vul de gevraagde gegevens in, zoals het zaaknummer (bijvoorbeeld: 200.123.456/01) en uw e-mailadres.
    • Wilt u zich alleen stellen? Voeg dan het pdf-bestand van het V2-formulier toe als bijlage.
    • Als u ook een verweerschrift wilt indienen, dan voegt u het pdf-bestand van het V3-formulier toe als bijlage. Of u uploadt uw verweerschrift als pdf-bestand. Producties of bijlagen bij het verweerschrift uploadt u als afzonderlijke pdf-bestanden.

    Met de knop Bericht versturen meldt u zich aan in de lopende zaak.

    Nadat het gerechtshof uw aanmelding heeft verwerkt, ontvangt u daarover een e-mail. U ziet dan in Mijn Rechtspraak de zaak staan bij Mijn dossiers.

  • U ontvangt via Mijn Rechtspraak een uitnodiging voor de zitting. Hierin staat wanneer en waar de zitting plaatsvindt.

    Wilt u voor de zitting nog stukken indienen? Deze kunt u als afzonderlijke pdf-bestanden uploaden en versturen via Mijn Rechtspraak.

  • Via het elektronisch journaal civiel gerechtshoven wordt u op de hoogte gehouden van de uitspraakdatum. U krijgt per e-mail bericht wanneer de uitspraak is toegevoegd aan het dossier. Deze kunt u in Mijn Rechtspraak bekijken en downloaden.

 

Digitale toegang bestuursrecht en civiel recht

De maatschappij digitaliseert steeds meer. In die ontwikkeling gaat de Rechtspraak mee. De komende jaren biedt de Rechtspraak partijen in steeds meer bestuursrechtelijke en civiele zaken digitale toegang tot de rechter (pdf, 145,3 KB). Zo worden procedures sneller en toegankelijker. 

 

 


 




Vraag en antwoord

Welke browser kan ik gebruiken?

U kunt werken met een actuele versie van een browser zoals Google Chrome, Edge, Firefox of Safari (niet: Microsoft Internet Explorer, Microsoft Edge Legacy). U heeft de nieuwste versie van deze browser nodig om alle functionaliteiten te kunnen gebruiken. Het kan voorkomen dat een bepaalde browser in combinatie met lokale instellingen problemen veroorzaakt. Het advies is dan een andere browser te proberen of de software van uw browser bij te werken naar een nieuwere versie.

Welke documenten kan ik uploaden?

U kunt alleen pdf/a-bestanden uploaden. Die kunnen maximaal 25 MB zijn en mogen niet beveiligd zijn met bijvoorbeeld een wachtwoord. Word- en Excel-documenten en foto’s slaat u op als pdf/a-bestand. Heeft u papieren documenten? Gebruik dan een scanner en software die pdf/a-bestanden kunnen maken van voldoende kwaliteit. Bij voorkeur met een resolutie van 300 dpi en met een OCR-laag voor tekstherkenning. 

Audio- en videobestanden verstuurt u via Veilig Mailen. Voeg een begeleidende brief bij, waarin u onderbouwt wat u met deze bestanden wil aantonen. Die begeleidende brief uploadt u vervolgens ook in Mijn Rechtspraak.

Waarom moet ik de digitaal ingediende stukken aan de andere partij(en) sturen?

De digitaal ingediende stukken zijn pas zichtbaar voor de andere partij(en), als de griffie uw bericht heeft verwerkt en de andere partij(en) toegang heeft verleend tot de stukken. 

Om te zorgen dat alle partijen tijdig over dezelfde informatie beschikken, stuurt u de stukken ook direct aan de andere partij(en). 

 




Heeft u een vraag?

Bekijk eerst de contactpagina om te zien of uw vraag daar wordt beantwoord. Dit helpt u vaak sneller dan contact opnemen.
Heeft u daarna nog hulp nodig? Neem dan contact op met het Rechtspraak Servicecentrum (RSC):

Openingstijden

Maandag t/m donderdag: 08:00-20:00 uur
Vrijdag: 08:00-17:30 uur

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag: 09:00-17:30 uur