Laden...

Procedures consumentenkoop

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksOnderwerpen > Consumentenkoop > Procedures consumentenkoop

Is er iets mis met een product dat u heeft gekocht en wil de leverancier u niet helpen? Dan kunt u een procedure starten bij de rechter. U kunt kiezen uit een uitgebreide procedure of een

Inhoud


Uitgebreide procedure starten

In een uitgebreide procedure (bodemprocedure) vraagt u de kantonrechter om een definitief oordeel. Een advocaat is niet verplicht.

 

 

Spoedprocedure starten

Heeft u een spoedeisend belang? En kunt u de uitspraak in een uitgebreide procedure niet afwachten? In een spoedprocedure (kort geding) vraagt u de kantonrechter of civiele rechter om een voorlopige beslissing.

 

Spoedprocedure bij de kantonrechter

Advocaat niet verplicht

Voor u en uw leverancier is het niet verplicht om een advocaat in te schakelen.

Lagere kosten (griffierecht)

  • alleen u als eiser betaalt griffierecht
  • het griffierecht is lager dan bij de civiele rechter

Spoedprocedure bij de civiele rechter

Advocaat meestal wel verplicht 

  • u bent als eiser verplicht om een advocaat in te schakelen
  • uw leverancier is als tegenpartij alleen verplicht een advocaat in te schakelen als hij een tegenvordering wil instellen

Hogere kosten (griffierecht)

  • u en uw leverancier betalen ieder een bedrag aan griffierecht
  • het griffierecht is hoger dan bij de kantonrechter

 

Kosten

U betaalt een vergoeding voor de behandeling van uw zaak door de rechter: de griffierechten. Er kunnen extra kosten aan een rechtszaak verbonden zijn, bijvoorbeeld advocaatkosten.