Laden...

Akte non-failliet

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksHome > Onderwerpen > Akte non-failliet

Een akte non-failliet is een verklaring waarmee u kunt aantonen dat u en/of uw onderneming de afgelopen 5 jaar niet betrokken is geweest bij een faillissement. Andere termen voor een akte non-failliet zijn: akte non-faillissement, verklaring non-faillissement en non-faillissementsverklaring. U kunt een akte non-failliet aanvragen bij de rechtbank.

Bij welke rechtbank vraagt u een akte non-failliet aan?

Voor uw onderneming

U vraagt de akte non-failliet aan bij de rechtbank die de gemeente waar uw onderneming statutair gevestigd is in het werkgebied heeft.

Voor uzelf

U vraagt de akte aan bij de rechtbank die de gemeente waar u ingeschreven staat in het werkgebied heeft.

Heeft uw aanvraag spoed?

Vraag dan bij de rechtbank na of u de akte non-failliet aan de balie kunt aanvragen en betalen. In dat geval krijgt u de akte meestal meteen mee.

Let op: de procedure voor het aanvragen van een akte non-failliet verschilt per rechtbank. Kijk bij de betreffende rechtbank hoe u de akte aanvraagt.

 

Akte non-failliet aanvragen

Hoe vraagt u een akte non-failliet aan?

>Alles uitklappen
  • Hoe vraagt u de akte non-failliet aan voor uw onderneming of organisatie?

    • U stuurt uw aanvraag naar de rechtbank of vraagt de akte persoonlijk aan bij de balie. Aanvragen bij de balie is niet bij elke rechtbank mogelijk.
    • U stuurt of neemt mee: een origineel uittreksel (niet gescand en niet ouder dan 4 weken) van de Kamer van Koophandel (mag digitaal ondertekend zijn).

    De procedure voor het aanvragen van een akte non-failliet verschilt per rechtbank.

    Lees hoe u de akte non-failliet aanvraagt bij de rechtbank van uw keuze

  • Hoe vraagt u de akte non-failliet aan voor uzelf als particulier (natuurlijk persoon)?

    • U stuurt uw aanvraag naar de rechtbank of vraagt de akte persoonlijk aan bij de balie. Aanvragen bij de balie is niet bij elke rechtbank mogelijk.
    • U stuurt of neemt mee: een uittreksel (niet ouder dan 1 maand) uit de Basisregistratie Personen (BRP) van uw gemeente.

    De procedure voor het aanvragen van een akte non-failliet verschilt per rechtbank.

    Lees hoe u de akte non-failliet aanvraagt bij de rechtbank van uw keuze

  • Hoe vraagt u de akte non-failliet aan voor uzelf als natuurlijk persoon, die een beroep uitoefent? Bijvoorbeeld als zzp’er met een eenmanszaak.

    • U stuurt uw aanvraag naar de rechtbank of vraagt de akte persoonlijk aan bij de balie. Aanvragen bij de balie is niet bij elke rechtbank mogelijk.
    • U stuurt of neemt mee:
    1. een origineel uittreksel (niet gescand en niet ouder dan 4 weken) van de Kamer van Koophandel (mag digitaal ondertekend zijn). 
    2. een uittreksel (niet ouder dan 1 maand) uit de Basisregistratie Personen (BRP) van uw gemeente.

    De procedure voor het aanvragen van een akte non-failliet verschilt per rechtbank.

    Lees hoe u de akte non-failliet aanvraagt bij de rechtbank van uw keuze

Voorbeeld van een akte non-failliet

Voorbeeld-akte non-failliet 

Kosten

Voor het aanvragen van een akte non-failliet betaalt u € 134 aan griffierecht.  

Doorlooptijd

Wanneer u de akte non-failliet ontvangt, varieert per rechtbank. Aan de balie kunt u de akte vaak direct meenemen. Per post duurt het langer, ongeveer 1 tot 2 weken na betaling, voordat u de akte ontvangt.




 

Zie ook:

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via:


InstagramInstagram

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon

Bereikbaar maandag t/m donderdag van 8:00 uur tot 20:00 uur en op vrijdag van 8:00 uur tot 17:30 uur.

Op dit moment is het drukker bij ons dan u gewend bent, de wachttijd kan hierdoor oplopen. We doen ons best om u zo spoedig mogelijk te woord te staan.