Laden...

'Rechtspraak wil positie slachtoffers verbeteren'

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRaad voor de rechtspraak > Nieuws > 'Rechtspraak wil positie slachtoffers verbeteren'
Den Haag, 30 januari 2018

Slachtoffers die zich kunnen vinden in het oordeel van de rechter en wiens zaak snel wordt behandeld, zijn positiever over de Rechtspraak dan slachtoffers waarbij dit niet het geval is. Een grote meerderheid van de professionals, rechtzoekenden en curatoren is (erg) tevreden over de Rechtspraak. De waarderingscijfers van slachtoffers zijn een stuk lager. Dit blijkt uit het vandaag gepubliceerde klantwaarderingsonderzoek. De komende tijd neemt de Rechtspraak maatregelen die tegemoetkomen aan de wensen van slachtoffers die uit het onderzoek naar voren komen.

Waardering

Infographic: rechtzoekenden, professionals en curatoren zijn tevreden over de Rechtspraak. Slachtoffers zijn minder positief
Klik op de afbeelding voor de infographic

Uit het onderzoek blijkt dat de waardering voor de Rechtspraak over het algemeen hoog is. Mensen zijn vooral tevreden over het functioneren van de rechter. Minder tevreden is men over de doorlooptijden (hoe snel een zaak wordt behandeld) en de digitale voorzieningen, zoals bereikbaarheid via e-mail en de toegankelijkheid van rechtspraak.nl. Rechtzoekenden en curatoren zijn het meest tevreden, gevolgd door de doelgroep professionals.

Verbetering

De afgelopen jaren heeft de Rechtspraak veel gedaan om de positie en behandeling van slachtoffers te verbeteren. Kees Sterk, vicevoorzitter van de Raad voor de rechtspraak: 'De handboeken en richtlijnen zijn al geschreven, elke rechtbank heeft een slachtofferloket waar slachtoffers worden opgevangen als ze een zitting bijwonen. Tijdens hun opleiding worden nieuwe rechters getraind in de omgang met slachtoffers. Maar dit onderzoek laat zien dat het niet genoeg is. Voor zo ver het mogelijk is bij zo’n emotionele gebeurtenis, wil ik dat slachtoffers zich altijd op hun gemak kunnen voelen in onze gebouwen. Aan ons moet het niet liggen.'

Sterk wil de komende tijd de manier waarop slachtoffers bij de Rechtspraak worden ontvangen verbeteren en kijken of hun plek in de zittingszaal beter kan. Ook moet het makkelijker worden om een schadevergoeding in te dienen en moet bij het plannen van een rechtszaak meer rekening worden gehouden met de agenda van het slachtoffer. Sterk: ‘Het plannen van rechtszaken is behoorlijk ingewikkeld, je kan helaas niet iedereen hierin tegemoetkomen. Maar ook als we niet aan de wensen van het slachtoffer kunnen voldoen, moeten we uitleggen waarom dit zo is.’

Grotere rol

Sterk: ‘Ik heb een dubbel gevoel bij het onderzoek. Aan de ene kant scoort de Rechtspraak in het algemeen goed. Mensen zijn tevreden, vooral over het functioneren van de rechter. Maar de waardering van slachtoffers blijft hierop achter. Dat is niet goed. In de eerste plaats omdat niemand wil dat slachtoffers na een misdrijf het onnodig moeilijk krijgen. Daarnaast wordt de juridische rol van slachtoffers steeds groter bij strafzaken.’

Sterk doelt onder meer op het recht om te spreken tijdens een strafzaak en het recht om al tijdens de strafzaak een schadevergoeding in te kunnen dienen. ‘Het is goed dat slachtoffers meer en meer een plek krijgen bij de behandeling van een zaak. Voor ons is dat wel wennen, het strafrecht kent al honderden jaren 3 deelnemers: Openbaar Ministerie, verdachte en de rechter. Daar komt nu het slachtoffer bij.'

Meer informatie

Uitspraken