De claim van de stichting dat Vattenfall essentiële informatie heeft verzwegen over de kW-vergoeding wijst de rechtbank af. De vergoeding was eenvoudig te berekenen op basis van de aanbieding van Vattenfall. Bovendien maakte de toelichting, die stond vermeld op de aanbieding en de energienota’s, de prijsopbouw duidelijk. De klanten zijn dan ook niet op het verkeerde been gezet aldus de rechtbank. Ook maakte Vattenfall duidelijk dat de netbeheerder een bedrag in rekening brengt voor het transport van elektriciteit en dat dit niet is inbegrepen in de prijs die Vattenfall bij deze klanten in rekening brengt.
De stichting stelde ook dat Vattenfall het stilzitten van een deel van haar klanten na een nieuw jaarlijks aanbod misbruikte. De rechtbank oordeelt dat de kW-klanten in de geliberaliseerde markt de keuze hadden bij welke energieleverancier zij energie afnamen. Zij waren dus vrij om te onderhandelen over de contractvoorwaarden en om over te stappen naar een andere leverancier, maar hebben dit om wat voor reden niet gedaan. In deze situatie kan een kW-klant er niet over klagen dat die zelf niet het vergelijkend onderzoek heeft gedaan (stilzitten), dat een andere klant wel heeft gedaan.
De rechtbank wijst alle vorderingen van Stichting Nuon-claim tegen Vattenfall af. Vattenfall heeft geen andere zorgvuldigheidsnorm overschreden en er is evenmin sprake van onverschuldigde betaling van de kW-vergoeding.