Hof Den Haag heeft in 2021 beslist dat dat vrachtvliegers die voorheen in dienst waren bij Martinair per 1 januari 2014 door overname bij KLM in dienst zijn getreden. De vrachtvliegers zijn vervolgens een procedure gestart bij de kantonrechter Amsterdam waarin zij vastgesteld willen zien dat zij vanaf 1 januari 2014 onder de reikwijdte van de KLM-cao vallen en recht hebben op de toepasselijke werkgelegenheidsbescherming, salarisschalen en de pensioenregeling uit de KLM-cao. Die vordering is onlangs afgewezen.
De vrachtvliegers laten hun belangen behartigen door Alternatief Voor Vakbond (AVV). AVV heeft KLM enkele dagen voor de beslissing van de Amsterdamse kantonrechter een ultimatum gestuurd waarin zij hebben gevraagd om toezeggingen tot structurele verbetering van de arbeidsvoorwaarden van de vrachtvliegers, onder meer wat betreft de ten opzichte van de KLM-vliegers achtergebleven loonstijgingen en pensioenen, alsmede een werkgelegenheidsgarantie. Zij hebben werkonderbrekingen in het vooruitzicht gesteld indien KLM niet aan dat ultimatum voldoet.
KLM heeft het ultimatum naast zich neergelegd maar AVV wel uitgenodigd voor onderhandelingen voor een nieuwe cao voor de vrachtvliegers. AVV heeft op 1 februari een werkonderbreking van een aantal uren gehouden. Als gevolg daarvan heeft een vlucht waarbij paarden zouden worden vervoerd niet (tijdig) kunnen vertrekken. KLM heeft hierin aanleiding gezien om in kort geding een verbod op de acties te vragen.