Laden...

Huisreglement Extra beveiligde zittingslocatie Vught

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksRechtbank Oost-Brabant > Bezoekinformatie rechtbank Oost-Brabant > Huisreglement Extra beveiligde zittingslocatie Vught

De Extra beveiligde zittingslocatie Vught valt formeel onder de rechtbank Oost-Brabant, maar alle rechtbanken en gerechtshoven kunnen er gebruik van maken.

De handhaving van de huisregels van de EBZ Vught is een gezamenlijke taak van de beheerder die namens het gerecht optreedt en het hoofd veiligheid van PI Vught.

 

 


Bezoekers

De zittingszaal is geopend van 8.30 uur tot 17.00 uur.

Bezoekers die volgens de aanmeldprocedure zijn aangemeld, melden zich bij de intercom van de hoofdingang PI Vught.

Bezoekers kunnen op twee manieren binnenkomen:

  1. Via beveiligde vervoersbewegingen:
    • rechters, rechters-commissarissen en griffiers (zittende macht)
    • officieren van justitie en secretarissen (Openbaar Ministerie)
    • advocaten
    • getuigen
    • medewerkers van de rechtbank

  2. Op eigen gelegenheid:
    • advocaten
    • deskundigen en tolken
    • getuigen en slachtoffers
    • pers en publiek
    • medewerkers van de extra beveiligde zittingslocatie

Bezoekers melden zich bij de medewerker van de beveiliging via de toegangsroute 'portier voorterrein'. Daar tonen zij een geldig identiteitsbewijs. Als dat nodig is, tonen zij ook hun beroepspas, perskaart of Rijkspas.

Na de controle krijgen bezoekers een bezoekerspas. Deze pas moet zichtbaar worden gedragen in het gebouw. Een beveiligingsmedewerker begeleidt de bezoeker via de loopbrug naar de extra beveiligde zittingslocatie, en na afloop weer terug naar de uitgang.

Toegangscontrole

Bij binnenkomst vindt een toegangscontrole plaats. Bezoekers moeten hieraan meewerken. De controle wordt uitgevoerd door beveiligingsmedewerkers. Zij controleren op wapens, explosieven en andere voorwerpen of stoffen die gevaarlijk kunnen zijn voor mensen of de veiligheid en orde in het gebouw kunnen verstoren.

Als de detectieapparatuur een signaal geeft, of als er reden is om te denken dat iemand iets strafbaars bij zich heeft of een gevaar vormt, doen beveiligingsmedewerkers extra onderzoek. Dit kan betekenen dat zij kleding controleren of handmatig de (hand)bagage en andere spullen bekijken.

Als er een duidelijke aanleiding is, kan uitgebreider onderzoek plaatsvinden in een aparte ruimte die daarvoor is ingericht.

De beheerder namens het gerecht en het hoofd veiligheid van PI Vught mogen andere maatregelen nemen als dat nodig is om de zitting goed te laten verlopen of de veiligheid te waarborgen.

De inrichting is verantwoordelijk voor het toegangsbeleid en kan daarvoor aanvullende regels of maatregelen vaststellen.

 

Opbergen van persoonlijke eigendommen

Sommige voorwerpen mogen volgens het interne beleid niet mee naar binnen in de inrichting. Denk aan (hand)bagage of spullen die een risico kunnen vormen voor de orde en veiligheid. Deze voorwerpen moeten tijdens de detectie worden opgeborgen in een locker.

Worden er bij de tweede detectie bij de zittingslocatie alsnog voorwerpen gevonden die niet zijn toegestaan? Dan nemen beveiligingsmedewerkers deze tijdelijk in bewaring in een aparte locker. Bezoekers krijgen hiervan een ontvangstbewijs. Bij het verlaten van de zittingslocatie kunnen zij hun spullen terugkrijgen met dit bewijs.

Worden de spullen niet opgehaald, dan bewaart de inrichting ze nog maximaal 2 weken. Daarna worden ze afgevoerd naar de gemeente of de politie.

Verboden middelen of voorwerpen worden direct in beslag genomen door de teamleider van dienst. De politie handelt dit verder af.

 

Overige controle

Beveiligingsmedewerkers mogen extra controles uitvoeren. Dit kan gaan om:

  1. Het controleren van de reden waarom iemand aanwezig is in de inrichting of zittingslocatie.
  2. Het controleren van de identiteit van personen die naar binnen willen, binnen zijn of vertrekken.
  3. Het controleren van voorwerpen die onbeheerd zijn achtergelaten of in bewaring zijn genomen.
  4. Het controleren van personen die verward overkomen, onder invloed zijn van alcohol of drugs, of geen duidelijke reden hebben om in de inrichting te zijn. Deze personen mogen niet naar binnen of worden uit de inrichting verwijderd.

Personen die niet meewerken aan deze controles, krijgen geen toegang tot de inrichting of zittingslocatie. Als dat nodig is, worden zij verwijderd door beveiligingsmedewerkers.

 

Verplichte legitimatie

In verband met de veiligheid en orde in het gerechtsgebouw zijn in en om het gebouw camera’s zichtbaar opgesteld. Vanuit een centraal punt wordt controle uitgeoefend. Via deze camera's worden beelden vastgelegd en voor beperkte duur bewaard.

De opnamen kunnen gebruikt worden bij de opsporing van strafbare feiten. Het cameratoezicht heeft plaats in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens.

 

Verboden in de EBZV

Naast de algemene regels voor het betreden van de inrichting is het in de interne zittingslocatie niet toegestaan om:

  1. Wapens, munitie of voorwerpen die als wapen kunnen worden gebruikt mee te nemen.
  2. Explosieven, drugs, gevaarlijke voorwerpen, vloeistoffen of gassen mee te nemen die de orde, veiligheid of gezondheid in gevaar kunnen brengen.
  3. (Huis)dieren mee te nemen, behalve hulphonden voor mensen met een (visuele) beperking.
  4. Eten of drinken mee te nemen of te nuttigen in de zittingszaal. Dit mag alleen in de wachtruimtes.
  5. Te roken of producten te gebruiken die nicotine bevatten of vervangen.
  6. Te demonstreren in het gebouw.
  7. Geluidsoverlast te veroorzaken, iets te vernielen of het gebouw te vervuilen.
  8. Zich zo te gedragen dat de orde, rust, veiligheid of het werk wordt verstoord.
  9. Gezichtsbedekkende kleding te dragen, zoals een sluier, integraalhelm of bivakmuts. Alleen bij medische of veiligheidsoverwegingen kan een uitzondering worden gemaakt.

Cameratoezicht

In en rond de inrichting en de zittingslocatie is cameratoezicht. Dit is nodig voor de orde en veiligheid. De camera’s maken opnamen. Als er iets gebeurt dat de orde verstoort of strafbaar is, kunnen deze beelden worden gebruikt bij het onderzoek.

De beelden worden digitaal opgenomen met speciale apparatuur. Dit gebeurt volgens de regels van de privacywet (Wet bescherming persoonsgegevens). De beelden worden na verloop van tijd automatisch gewist.

Bijwonen van een zitting

In de extra beveiligde zittingslocatie Vught is maar weinig ruimte. Daarom kunnen niet alle aanmeldingen worden toegelaten.

De afdeling voorlichting van het gerecht dat naar Vught afreist, bepaalt vooraf wie er toegang krijgen. Dit geldt voor advocaten en vertegenwoordigers van de pers.
Uiterlijk 48 uur voor de zitting worden de namen doorgegeven aan het hoofd veiligheid en de medewerker Beveiliging en Integrale Veiligheid (BIV) van PI Vught.

Belangstellenden die een zitting willen bijwonen, kunnen zich aanmelden bij de afdeling voorlichting van het gerecht dat de zaak behandelt. Als uw aanmelding wordt goedgekeurd, moet u zich bij aankomst identificeren bij de portier.

Let op: de naam waarmee u zich aanmeldt, moet precies overeenkomen met de naam op uw identiteitsbewijs. Controleer dit goed bij uw aanmelding.

Persfaciliteiten

In de zittingslocatie kunnen journalisten gebruikmaken van de beschikbare persfaciliteiten. Zij moeten zich legitimeren met een geldige landelijke (politie)perskaart.

Journalisten van audiovisuele media en fotografen melden zich bij de beveiligingsmedewerkers. Zij worden verder begeleid door een persvoorlichter of communicatiemedewerker. Foto's en opnamen mogen alleen worden gemaakt op de plekken die zijn aangewezen door de rechter of door de persvoorlichter/communicatiemedewerker.

Beeld- en geluidsopnamen

Voor de pers gelden binnen de zittingslocatie de landelijke persrichtlijnen. Het gebruik van mobiele apparatuur, zoals telefoons, laptops, tablets of andere communicatiemiddelen, is in de zittingszaal alleen toegestaan met toestemming van de voorzitter van de zitting. Vooraf overlegt het gerecht hierover met het hoofd veiligheid van PI Vught.

Buiten de zittingslocatie mogen op het terrein van PI Vught geen foto's, video's of geluidsopnamen worden gemaakt.

Wie zich niet aan deze regels houdt, kan uit de inrichting worden verwijderd of de toegang worden geweigerd.

 

Personeel van derden en leveranciers

Personeel van derden, zoals onderhoudsmonteurs, moet vooraf worden aangemeld. Dit gebeurt door de gemandateerd beheerder van het gerecht of door medewerkers van IVO.

Toegang tot het besloten gebied wordt alleen verleend:

  • na controle van een geldig identiteitsbewijs;
  • en nadat de portefeuillehouder beveiliging heeft bevestigd dat de vereiste screening is gedaan.

Leveranciers die het besloten gebied betreden, worden altijd begeleid door een beveiligingsmedewerker van de ontvangende organisatie.

Na de toegangscontrole krijgt het externe personeel een speciale pas. Deze pas moet zichtbaar worden gedragen in de inrichting en de zittingslocatie.

Ontruimingsbevel

Iedereen die zich in de inrichting of zittingslocatie bevindt, is verplicht direct te vertrekken uit de zittingszaal of een deel van de locatie als daarom wordt gevraagd door:

  • de bedrijfshulpverlening (BHV),
  • de gerechtsbode,
  • of beveiligingsmedewerkers.

EHBO

Voor eerste hulp kunnen bezoekers zich melden bij:

  • de beveiligingsmedewerkers,
  • de gerechtsbodes,
  • of de portier.

 

Overtreding van het huisreglement

Wie zich niet aan de regels of verboden uit dit huisreglement houdt, kan de toegang tot de inrichting of zittingszaal worden geweigerd. Beveiligingsmedewerkers kunnen iemand ook laten verwijderen.

Als dat nodig is, wordt er aangifte gedaan en kan schade worden verhaald op degene die de schade heeft veroorzaakt.

Door een overtreding kan iemand mogelijk niet of niet op tijd bij de zitting aanwezig zijn. Dit is de eigen verantwoordelijkheid van die persoon.

De vestigingsdirecteur, het hoofd veiligheid, de voorzitter of de rechter mogen altijd aanvullende maatregelen nemen om de zitting goed en veilig te laten verlopen.

Vragen of situaties die niet in dit reglement staan

Bij vragen over het huisreglement kunnen bezoekers terecht bij de beveiligingsmedewerkers.

Als dit reglement geen antwoord geeft op een situatie, beslissen de beheerder namens het gerecht en het hoofd veiligheid van PI Vught wat er gebeurt.

Klachten over DJI

Heeft u een klacht? Waar u terecht kunt, hangt af van de situatie:

1. Klachten over DJI

Klachten over zaken vóór de zitting kunt u indienen bij het Klachtenloket DJI. Bijvoorbeeld klachten die te maken hebben met de toegang of met de behandeling door de medewerkers van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI).

  • Digitaal

    Dien uw klacht bij voorkeur in via het digitale klachtenformulier op de website van DJI
     

  • Per post

    U kunt ook per post een klacht sturen naar: 

    Klachtenloket DJI

    Postbus 90829
    2509 LV Den Haag

    Vermeld in uw brief:

    • uw naam, adres, e-mailadres en telefoonnummer
    • de datum
    • uw handtekening

DJI onderzoekt uw klacht zorgvuldig. U krijgt zo snel mogelijk bericht over de uitkomst. Het Klachtenloket DJI is bereikbaar via telefoonnummer 088 07 54321 (maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur).

2. Klachten over de zitting

Klachten over de gang van zaken tijdens de zitting, gaan naar de rechtbank of het gerechtshof dat de zaak behandelt.