In de APV staat omschreven voor welke evenementen de burgemeester een vergunning kan verlenen. Voor een nieuwjaarsbijeenkomst waarbij vuurwerk wordt afgestoken, is geen uitzondering gemaakt en kan dus een vergunning worden verleend door de burgemeester. GS heeft echter op grond van het Vuurwerkbesluit bevoegdheden bij het afsteken van vuurwerk. In dit besluit staan algemene regels over een veilige omgang met vuurwerk. Degenen die handelingen met vuurwerk verrichten, moeten aan die regels voldoen, ongeacht of op grond van andere regelgeving toestemmingen nodig zijn. In het Vuurwerkbesluit staat onder meer dat het verboden is om vuurwerk te bewerken als je daarvoor geen vergunning hebt. Dit gaat bijvoorbeeld om het monteren van vuurwerkpakketten op pallets om de kans op omvallen te verkleinen. Bovendien mag je niet meer dan 25 kilo consumentenvuurwerk voorhanden hebben, als je geen vergunning hebt.
In dit geval heeft de organisatie van Reek Explodeert zo’n vergunning niet en er is veel meer vuurwerk voorhanden. Op grond van het Vuurwerkbesluit is dit evenement dan ook niet toegestaan. Dit staat los van het verlenen van de evenementenvergunning. De burgemeester mag wel degelijk een vergunning verlenen. Er kan echter handhavend worden opgetreden, als GS vaststelt dat er in strijd wordt gehandeld met het Vuurwerkbesluit. Omdat de vergunningverlening en het voldoen aan de regels van het Vuurwerkbesluit los van elkaar staan, kan het beroep niet tot gevolg hebben dat het besluit waarbij de vergunning is verleend, moet worden vernietigd. Daarom wordt het beroep van GS ongegrond verklaard.