Laden...

Spoofing en valse QR-codes in brieven

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksHome > Spoofing en valse QR-codes in brieven

Wat gebeurt er bij spoofing?

U wordt gebeld door een nummer dat echt lijkt, maar het is nagemaakt. Als ontvanger heeft u dat niet snel door. Op deze manier misbruik maken van een bekend telefoonnummer wordt spoofing genoemd. 
Internetcriminelen nemen de identiteit aan van een overheidsinstantie of kennis of familielid. Bij spoofing neemt de internetcrimineel de identiteit aan van een overheidsinstantie, of een kennis of familielid.  Dit kan telefonisch, maar ook via valse brieven, e-mails, websites, sms- en WhatsApp-berichten.  

Hoe herkent u spoofing?

Stel dat u wordt gebeld door iemand van de Rechtspraak, maar u verwacht er geen telefoontje van. U heeft zelfs nog nooit met de Rechtspraak contact gehad. Vaak is het een persoon die Engels spreekt. Dit is een echt persoon of een computerstem. De persoon vraagt u geld over te maken of iets te downloaden. Of deze stem meldt dat u bent uitgekozen voor een nader onderzoek en dat u vervolging kunt afkopen.

Of u ontvangt een brief met het logo van de Rechtspraak over een onderwerp waarover u in contact bent met een rechtbank of de Rechtspraak. In de brief staat een QR-code , die u moet scannen.

Hoe weet u of het een échte brief van de Rechtspraak is?

QR is de afkorting van ‘quick response’ en is een soort barcode. Het is een plaatje van een vierkantje met zwarte en witte blokjes. U scant de QR-code met de camera op uw smartphone of tablet. Dan verschijnt de webpagina waar de QR-code naar verwijst.

Heeft u de QR-code in een brief gescand? Controleer dan het webadres dat verschijnt op uw scherm. Het webadres in uw browser moet beginnen met https://www.rechtspraak.nl/. De S in https staat voor Secure. Ook moet er een hangslotje voor staan.

Wanneer weet u zeker dat het géén telefoontje, bericht of brief is van de Rechtspraak?

De Rechtspraak vraagt u nooit om:
  • geld over te maken
  • gevoelige informatie of persoonlijke gegevens zoals een rekeningnummer of burgerservicenummer (BSN) bekend te maken
  • iets te downloaden
  • vervolging afkopen omdat u deel uitmaakt van een onderzoek.

Wat kunt u doen als u twijfelt?

Deel nooit zomaar gevoelige informatie of persoonlijke gegevens via e-mail, aan de telefoon of via een website. Reageer bijvoorbeeld niet op een bericht met het Rechtspraak Servicecentrum (RSC) als afzender als u zelf géén WhatsApp-bericht aan het RSC heeft gestuurd.

Bent u niet zeker of de Rechtspraak of een rechtbank of bijzonder college u bericht heeft gestuurd? Neem in alle twijfelgevallen altijd contact op met het Rechtspraak Servicecentrum.

Bent u toch slachtoffer geworden van oplichters, dan kunt u aangifte doen bij de politie

Veilig Mailen met de Rechtspraak

Op de website van de Rechtspraak vindt u mogelijkheden om via e-mail veilig contact te hebben met een rechtbank, een bijzonder college of de Rechtspraak.
Heeft u hier vragen over? Neem dan contact op met het Rechtspraak Servicecentrum. Het telefoonnummer staat onderaan de pagina.

Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Algemene vraag

Algemene vragen over de rechtspraak, vragen over bewind(voering) en ondersteuning bij het digitaal werken in Mijn Rechtspraak en Mijn CBM (was Mijn Bewind):

  • Maandag t/m donderdag: 8:00 uur tot 20:00 uur
  • Vrijdag: 8:00 uur tot 17:30 uur

Financiële vraag

Vragen over griffierecht, saldo-opgave, uitstel van betaling aanvragen/betalingsregeling, kopie van de nota en leverancierszaken:

088 361 10 01

rsc.financieel@rechtspraak.nl

  • Maandag t/m vrijdag: 8:00 tot 17:30 uur

Vraag over rechtszaak of dossier

Vraag over een lopende procedure: neem contact op met de rechtbank, het gerechtshof of het bijzonder college die de zaak behandelt.

Contact