Laden...

Directe toegang tot uw verplichtezorgzaken

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksCiviel > Familie- en jeugdrecht > Directe toegang tot uw verplichtezorgzaken

Direct toegang tot uw verplichtezorgzaken

Inloggen Mijn Rechtspraak

U kunt zich aanmelden voor het gebruik van Mijn Rechtspraak in verplichtezorgzaken. De rechtbank informeert u wanneer u toegang heeft tot het digitale dossier. U kunt dan hier inloggen met uw advocatenpas.

Voordelen digitaal communiceren

  • Tijd- en plaatsonafhankelijk inzicht in uw dossiers
  • Eenvoudig stukken in pdf-formaat up- en downloaden
  • Digitale ontvangstbevestiging/bericht na elk (nieuw) ingediend stuk

U ontvangt per e-mail een notificatie als de rechtbank iets heeft toegevoegd of gewijzigd in het dossier.

 

Aanmelden voor digitaal communiceren

Staat u als advocaat cliënten bij in verplichtezorgzaken? En wilt u een altijd actueel digitaal dossier en digitaal communiceren met de rechtbank? Meld u aan bij de rechtbank die uw zaken behandelt.

 

 Digitaal communiceren in verplichtezorgzaken bestaat uit de volgende stappen:

>Alles uitklappen

  • Nadat u per e-mail een bericht heeft ontvangen van de rechtbank dat het digitale dossier voor u klaar staat, logt u in met uw advocatenpas. Na inloggen kunt u de dossierstukken bekijken en downloaden. Ook kunt u stukken uploaden in pdf en een bericht sturen aan de rechtbank. U ontvangt per e-mail een notificatie als de rechtbank iets heeft toegevoegd of gewijzigd in het dossier.


  • De zitting wordt gehouden op de plaats waar uw cliënt verblijft (thuis of in een instelling) of op de rechtbank. De rechtbank neemt telefonisch contact op voor het plannen van de zitting. U ontvangt daar een bericht van via uw digitale dossier.


  • U ontvangt per e-mail een bericht dat de uitspraak is toegevoegd aan het dossier. Die kunt u in het portaal bekijken en downloaden.

Digitale toegang bestuursrecht en civiel recht

De maatschappij digitaliseert steeds meer. In die ontwikkeling gaat de Rechtspraak mee. De komende jaren biedt de Rechtspraak partijen in steeds meer bestuursrechtelijke en civiele zaken digitale toegang tot de rechter (pdf, 145,3 KB). Zo worden procedures sneller en toegankelijker.

Vraag en antwoord

Welke browser kan ik gebruiken?

U kunt werken met: een actuele versie van een browser zoals Google Chrome, Edge, Firefox of Safari (niet: Microsoft Internet Explorer, Microsoft Edge Legacy). U heeft de nieuwste versie van deze browser nodig om alle functionaliteiten te kunnen gebruiken. Het kan voorkomen dat een bepaalde browser in combinatie met lokale instellingen problemen veroorzaakt. Het advies is dan een andere browser te proberen of de software van uw browser bij te werken naar een hogere versie.

Welke documenten kan ik uploaden?

U kunt alleen pdf/a-documenten uploaden in Mijn Rechtspraak-Beslagrekesten. Een document kan tot 25 MB groot zijn. Zorg dat er geen diakritische tekens (accenten en symbolen) in de namen van de documenten staan, anders lukt het uploaden van deze documenten niet.

Kan ik medewerkers van mijn kantoor machtigen om handelingen namens mij te verrichten?

Ja, dat kan via de site van de Nederlandse Orde van Advocaten. Onder ‘Pasbeheer’ (advocatenpas.nl) kunt u iemand een machtiging toekennen. Hiervoor logt u in en selecteert 'Digitale diensten Rechtspraak'.


Neem contact op met het Rechtspraak Servicecentrum

Sociale media

Stel uw vraag via:


volg ons op instagramInstagram

Pas op met het delen van privé-gegevens op sociale media.

Telefoon of WhatsApp

Bereikbaar maandag t/m donderdag van 8:00 uur tot 20:00 uur en op vrijdag van 8:00 uur tot 17:30 uur.

Lees meer over contact via WhatsApp