Laden...

Apostille of legalisatie aanvragen bij rechtbank Amsterdam

Dit is een afdruk van een pagina op Rechtspraak.nl. Kijk voor de meest actuele informatie op Rechtspraak.nl (http://www.rechtspraak.nl). Deze pagina is geprint op 01-01-1970.

Skip Navigation LinksZelf regelen > Apostille en legalisatie > Apostille of legalisatie aanvragen bij rechtbank Amsterdam

Bij de balie

Rechtbank Amsterdam
Parnassusweg 280
1076 AV Amsterdam

Per post

Rechtbank Amsterdam
Centrale balie
Postbus 84500
1080 BN Amsterdam 

If you would like to ask for an apostille or legalisation in writing, provide the following information through this application form (pdf, 178 KB). You can send or drop off the completed form by post. Sending the form by e-mail is not possible.
   

Wie kan een apostille of legalisatie aanvragen?

U kunt de apostille of legalisatie zelf aanvragen. Iemand anders mag het ook voor u doen. U hoeft die persoon niet te machtigen.

Voorbeelden van documenten waarvoor apostille of legalisatie nodig is

De rechtbank kan uw document alleen legaliseren als deze getekend is door een beëdigd ambtenaar, vertaler of een notaris. Hieronder vindt u enkele veel voorkomende documenten waar een legalisatie of apostille voor nodig is.
   
>Alles uitklappen
    1. Laat het document waar u de apostille voor nodig heeft, tekenen door een notaris of een beëdigd ambtenaar van de gemeente. Dit om te waarborgen dat de handtekening, die op het document staat echt van u is.
    2. Hierna kunt u een apostille verkrijgen bij de Centrale Balie van de rechtbank.

    Indien het document, waar u een apostille voor nodig heeft, niet door uzelf is ondertekend maar door een derde dan kunt u niet terecht bij de gemeente, maar alleen bij een notaris. 

    1. Laat uw paspoort kopiëren en tekenen door een notaris of een beëdigd ambtenaar van de gemeente.
    2. Hierna kunt u een apostille verkrijgen bij de Centrale Balie.
    1. Alle documenten getekend door de belastingdienst dienen eerst voor gelegaliseerd te worden bij het ministerie van financiën.
    2. Hierna kunt u een apostille verkrijgen bij de Centrale Balie 
  • Documenten van de Kamer van Koophandel kunnen gelegaliseerd worden indien dit de papieren versie is gedrukt op origineel KvK-papier met handtekening. Zelf geprinte uittreksels kunnen wij niet legaliseren.

    1. Alle documenten afkomstig van onderwijsinstellingen dienen eerst voor gelegaliseerd te worden bij de dienst uitvoering onderwijs (DUO).
    2. Hierna kunt u een apostille verkrijgen bij de Centrale Balie


Aanvragen bij de balie

Als particulier

  • Neem het originele document mee.
  • U hoeft geen afspraak te maken. 
  • Controleer voor uw bezoek de openingstijden. 
  • Er is toegangscontrole. Bereid u daarop voor.
  • De rechtbankmedewerkers leggen uit hoe u bij de centrale balie komt.

Als bedrijf

U kunt bij de balie het aanvraagformulier (pdf, 724,5 KB) en het originele document indienen:

  • Aanvragen die u voor 12:00 inlevert, zijn dezelfde dag vanaf 16.00 uur af te halen.
  • Aanvragen die u na 12:00 uur inlevert, zijn de volgende werkdag na 10.00 uur af te halen.

Aanvragen per post


Wat kost het?

Voor het aanvragen van een apostille of legalisatie betaalt u griffierecht aan de rechtbank.

  • Bij de balie: u kunt contant betalen of pinnen.
  • Per post: u krijgt een betaalverzoek voor de betaling of het griffierecht wordt van uw rekening-courant griffierechten afgeschreven.

Wanneer ontvangt u de apostille?

  • U komt naar de balie: als u als particulier voor 16:30 uur langskomt, kunt u aan de balie wachten totdat u het document met de apostille of legalisatie meekrijgt. 
      
  • U doet uw aanvraag per post: zodra het originele document binnen is en u het griffierecht heeft betaald, stuurt de baliemedewerker uw document met daarop de apostille of legalisatie naar u toe. Dit gebeurt op dezelfde manier als dat de centrale balie ze heeft ontvangen. Heeft u bijvoorbeeld de aanvraag per aangetekende post verstuurd, dan ontvangt u deze ook terug per aangetekende post.