De zaak is aangespannen door de Duitse spoorwegen tegen bedrijven in de staalindustrie. Die bedrijven vormden van 1984 tot 2002 een kartel, wat staal leverde dat verwerkt is in het Duitse spoorwegennet. De Europese Commissie besloot dat de bedrijven het kartelverbod van de Europese Unie overtreden hebben. Op grond van dat besluit zijn de bedrijven door de Europese Commissie beboet.
De Duitse spoorwegen beoogt met deze procedure de geleden schade vergoed te krijgen. Daarvoor heeft de Duitse spoorwegen in deze zaak aannemelijk moeten maken dat zij via haar toeleveranciers producten heeft gekocht waarin daadwerkelijk staal is verwerkt afkomstig van de karteldeelnemers. Ook heeft zij voldoende moeten onderbouwen dat de prijs van het aan haar geleverde staal is beïnvloed door het kartel.
Het hof komt tot de conclusie – met toepassing van Duits recht – dat de Duitse spoorwegen dit voldoende hebben aangetoond en de karteldeelnemers daarom aansprakelijk zijn voor de geleden schade.